Amazon lanceert digitale winkelassistent Rufus

Amazon lanceert digitale winkelassistent Rufus

by Ziptone
5 februari 2024

RufusOnline retailplatform Amazon heeft Rufus gelanceerd, een digitale winkelassistent die getraind is op zowel Amazons productcatalogus, klantbeoordelingen, vragen en antwoorden uit de community als op informatie afkomstig van het web.

 

Rufus kan vragen van klanten over winkelbehoeften, producten en vergelijkingen beantwoorden, aanbevelingen doen en het ontdekken van producten vergemakkelijken. Voorbeelden die Amazon geeft zijn vragen als “waar moet ik op letten als ik hardloopschoenen koop?”, “wat zijn de verschillen tussen hardloopschoenen voor op de trail en voor op de weg?” en “zijn deze schoenen duurzaam?” Andere voorbeelden van vragen hebben te maken met doelgericht zoeken en verkennen: “wat heb ik nodig voor golfen bij koud weer?” of “ik wil een binnentuin beginnen”. Ook kunnen er vragen worden gesteld op specifieke productgebaseerde webpagina’s, zoals “kan deze jas in de wasmachine?”.

Rufus is op 1 februari in bèta gelanceerd voor een klein deel van klanten in de mobiele app van Amazon en zal in de komende weken geleidelijk worden uitgerold naar andere klanten in de VS, aldus Amazon.

Amazon wijst erop dat generatieve AI nog jong is en dat de technologie het niet altijd precies goed zal doen. “We blijven onze AI-modellen verbeteren en de antwoorden verfijnen om Rufus na verloop van tijd steeds behulpzamer te maken. Klanten worden aangemoedigd om feedback achter te laten door hun antwoorden te beoordelen met een ‘duim omhoog’ of ‘duim omlaag’, en ze hebben ook de optie om vrije feedback te geven.” (Amazon)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top