Six Sigma is een data-gebaseerde en systematische benadering van procesverbetering en kwaliteitsbeheer.
Doel is om defecten of variaties in producten, diensten en processen te minimaliseren. Six sigma verwijst naar een statistische maatstaf voor de mate waarin een proces afwijkt van perfectie. Bij een proces dat volgens Six Sigma-principes wordt ingericht en beheerd, is het de bedoeling om zo dicht mogelijk bij perfectie te komen. Norm voor perfectie is minder dan 3,4 defecten per miljoen mogelijkheden (DPMO).
Belangrijke facetten van Six Sigma zijn onder meer de DMAIC-methodologie (Define, Measure, Analyze, Improve, Control), een gestructureerde aanpak voor probleemoplossing en procesverbetering; besluitvorming op basis van gegevens of data; multidisciplinaire teams en een uitgebreide statistische toolbox met de inzet van regressieanalyse en hypothesetesten.
Six Sigma legt ook een sterke nadruk op het voldoen aan klantbehoeften en -verwachtingen. Klantvereisten en feedback zijn centraal bij het definiëren van projectdoelen.
Zie ook DMAIC-methodologie, Lean