Kennismanagement omvat het ontwikkelen, vastleggen en beschikbaar stellen van de impliciete en expliciete kennis in een organisatie.
Expliciete kennis omvat zaken als octrooien, copyrights, product-, klant- en concurrentieinformatie. lmpliciete kennis is de kennis die in de hoofden van medewerkers ligt opgeslagen, zoals ervaring, professionele knowhow, vaardigheden, eigen processen en methoden, creatieve oplossingen en persoonlijke inzichten.
Kennismanagement komt neer op het gestructureerd verzamelen, structureren, organiseren en toepasbaar maken van al deze kennis. Vaak gebeurt dit door middel van een kennisbank of kennismanagementsysteem, waarbij informatie doorlopend up-to-date wordt gehouden en beschikbaar wordt gemaakt voor toepassing. Medewerkers dragen zelf bij aan de voeding van het systeem. Bij grotere kennissystemen zijn kennismanagers en content managers betrokken.
Belangrijkste doel van kennismanagement is het delen en hergebruiken van kennisbronnen die al binnen de organisatie bestaan, zodat mensen binnen de organisatie geen tijd hoeven te besteden aan het ‘heruitvinden van het wiel’. Daarnaast is een uniforme werkwijze een belangrijk argument om kennis te delen.
Kennismanagement is een menselijk proces waarbij technologie alleen iets toevoegt als medewerkers bereid zijn kennis te delen en kennis van anderen te omarmen.
Zie Kennismanagementsysteem, Knowledge base, Lerende Organisatie