“Herkennen van discriminatie is vaak lastig”

“Herkennen van discriminatie is vaak lastig”

by Ziptone
27 februari 2018

Volgens een woordvoerder van Randstad is het herkennen van discriminatie vaak lastig, omdat potentiële opdrachtgevers impliciete vragen stellen. Discriminerende verzoeken dienen de medewerkers te weigeren. Daartoe is deze week begonnen met een anti-discriminatietraining aan alle medewerkers. Tempo-Team, dat net als Randstad onderdeel uitmaakt van de Randstad Groep Nederland, is als eerste aan de beurt.

De cursus duurt tweeënhalf uur en wordt gegeven naast het bestaande trainingsaanbod, bericht de Volkskrant. De cursus bevat tal van impliciete vragen, die organisaties aan de medewerkers van de uitzendbureaus zouden kunnen vragen. Een voorbeeld: een bedrijf omschrijft zich als jong en dynamisch zoekt een nieuw personeelslid. Dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie, hoewel dit niet expliciet wordt vermeld. Het is aan de medewerker om uit te zoeken of de klant alleen naar jonge sollicitanten uitkijkt. Zo ja, dan moet de medewerker dit weigeren.

ABU steunt initiatief

Lastig vinden sommige intercedente dat.  Is de klant daarmee verloren, is de manager er niet blij mee? Maar ook in de cursus wordt nog eens bevestigd dat Randstad Groep alle werknemers steunt, die een discriminerend verzoek weigeren. Brancheorganisatie Algemene Bond Uitzendondernemingen steunt het initiatief. De ABU pleit voor een landelijke campagne waarin het bedrijfsleven erop wordt gewezen geen discriminerende verzoeken te doen.
Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken kondigde aan over enige tijd met een plan van aanpak te komen om arbeidsdiscriminatie tegen te gaan.

Lees ook RANDSTAD EN TEMPO-TEAM PAKKEN DISCRIMINATIE AAN

Human Resources
Top