Schade door ‘spoofing’ loopt op ondanks aandacht van banken

Schade door ‘spoofing’ loopt op ondanks aandacht van banken

by Ziptone
29 juli 2021

De schade die mensen lijden door zogeheten ‘spoofing’ blijft toenemen. Aandacht van de politiek, banken en media voor het probleem heeft de toename nog niet kunnen stoppen, zegt Betaalvereniging Nederland.

Bij spoofing doen criminelen zich voor als bankmedewerkers, die consumenten verleiden om geld over te maken van hun bankrekening naar die van de criminelen. Criminelen benaderen veelal ouderen met de boodschap dat hun rekening niet veilig is. Vervolgens vragen de daders om het geld over te maken naar een rekeningnummer, waarna slachtoffers hun geld kwijt zijn. Ook komt het voor dat mensen wordt gevraagd hun bankpas en pincode per post op te sturen of af te geven aan iemand die thuis langskomt.

Zoals het er nu naar uitziet kan de schade van de relatief nieuwe manier van bankhelpdeskfraude volgens de vereniging dit jaar oplopen naar 40 miljoen euro. Dat was vorig jaar bijna 27 miljoen euro. De fraude zou maandelijks driehonderd slachtoffers eisen en iedere gedupeerde zou al snel 10 duizend euro kwijt zijn.

Banken startten eerder dit jaar een collectieve campagne om mensen te wijzen op de gevaren van spoofing. Daarnaast waarschuwen zij klanten via internetbankieren. Minister Hoekstra maakte eind vorig jaar afspraken met banken zodat zij de schade van klanten die slachtoffer werden van spoofing gaan vergoeden. (ANP)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top