Omzet detailhandel krimpt licht, online blijft groeien

Omzet detailhandel krimpt licht, online blijft groeien

by Erik Bouwer
18 juli 2016

18 juli 2016 – De detailhandel heeft in mei 0,4 procent minder omgezet dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat is onder meer te wijten aan een minder gunstige samenstelling van winkeldagen. Zowel de winkels in food- als de winkels in non-foodartikelen noteerden een omzetverlies van ongeveer 1 procent. Online is wel flink meer omgezet. De winkels in non-foodartikelen realiseerden 0,9 procent minder omzet dan een jaar eerder. Gemiddeld waren de prijzen 0,9 procent hoger, de verkopen waren 1,8 procent lager. De winkels in kleding staken er positief boven uit met een aanzienlijke omzetstijging. Online boekte de detailhandel in mei 26,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. De groei was sterker dan in april. Toen lag de online omzet 14 procent hoger. De online omzet bij de pure webwinkels en de multi-channelers groeide in mei ongeveer even hard. Pure webwinkels hebben online verkoop als hoofdactiviteit, terwijl online verkoop bij multi-channelers een nevenactiviteit is (naast bijvoorbeeld winkelverkoop). Bron: CBS

Geen categorie
Top