Mexicaanse vestiging van BPO Atento zou vakbonden saboteren

Mexicaanse vestiging van BPO Atento zou vakbonden saboteren

by Ziptone
2 februari 2024

atentoEen Mexicaanse vestiging van BPO-dienstverlener Atento is onderwerp van onderzoek door autoriteiten in Mexico en de VS vanwege beschuldigingen van het saboteren van vakbonden. De BPO-dienstverlener loopt het risico te worden vervolgd op basis van een handelsovereenkomst tussen de VS en Mexico en Canada.

 

Er zouden aanwijzingen zijn dat het management van een van Atento’s deliverycenters in de staat Hidalgo werknemers het recht ontzegde om te kiezen welke vakbond hen als collectief zou vertegenwoordigen. Ook zouden beperkingen worden opgelegd aan werknemers die deelnemen aan vakbondsactiviteiten of vakbonden willen oprichten. Het zou gaan om een groep van circa duizend callcentermedewerkers. Hierover is in december vorig jaar een klacht ingediend door Mexico’s belangrijkste vakbond voor klantcontactmedewerkers. Die klacht heeft geleid tot onderzoek door onder meer Amerikaanse autoriteiten. Amerikaanse autoriteiten hebben dit jaar voldoende, geloofwaardig bewijs verzameld voor schendingen van arbeidsrechten door Atento.

Atento werkt onder meer voor BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria), een Spaanse bankgroep die met name actief is Spanje en Latijns-Amerika, maar ook veel voor Amerikaanse ondernemingen.

Nieuwe arbeidswetgeving

Het is voor het eerst dat de belangen van contactcentermedewerkers door autoriteiten worden onderzocht in Mexico; in het land zijn in 2020 grootscheepse hervormingen doorgevoerd in de arbeidswetgeving. Tot dan toe beperkten landelijke arbeidsconflicten zich meestal tot de productiesector. De inzet is meestal het vernieuwen van collectieve arbeidsovereenkomsten. De rol van de vakbonden in Latijns-Amerikaanse landen werd vaak gedwarsboomd door wettelijk toegestane beschermingsconstructies van bedrijven die daarmee de invloed van vakbonden kunnen beperken. Dankzij een nieuw handelsverdrag hebben werknemers nu meer vrijheden.

Herstructurering

Atento is naar eigen zeggen de grootste leverancier van CRM- en BPO-diensten in Latijns-Amerika. Het bedrijf heeft vestigingen in 17 landen waar in totaal 120.000 mensen werken. Alleen al in Mexico heeft Atento circa 15 vestigingen. In Europa heeft Atento alleen 15 vestigingen in Spanje met in totaal ruim 10.000 medewerkers.

De BPO-speler staat ook onder druk van een schuldenlast: eind vorig jaar werd nog een financiële herstructurering afgerond. Atento is in handen van een groep van acht institutionele investeerders. Atento is in 2012 afgestoten door telecombedrijf Telefonica aan investeringsmaatschappij Bain Capital. (NSA, Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top