Gefragmenteerde klantinformatie grootste struikelblok voor marketing

Gefragmenteerde klantinformatie grootste struikelblok voor marketing

by Erik Bouwer
20 september 2016

klantinformatie20 september 2016 – Hoewel klantinteractie steeds meer digitaliseert, is er vaak nog sprake van ‘datasilo’s’ en is dynamische data niet realtime beschikbaar. Dat blijkt uit marktonderzoek van data-driven marketingbureau 2bMore. Het gaat om onderzoek onder bedrijven met meer dan 100 duizend relaties. 32% van de deelnemers onderhoudt contact met meer dan 1 miljoen klanten.
Meer dan de helft (53%) van de ondervraagde bedrijven ziet het uitbouwen en vasthouden van klanten als grootste marketinguitdaging, gevolgd door het werven van nieuwe klanten (49 procent). De integratie van on- en offline data en het personaliseren van outbound marketing staan een stuk lager op de prioriteitenlijst (23%).

Externe communicatiekanalen zijn bij veel bedrijven niet geïntegreerd. Eén op de drie Nederlandse bedrijven heeft het e-mailsysteem gekoppeld aan één ander outbound kanaal (zoals direct mail, telemarketing of sms) en 26% aan twee andere kanalen, terwijl 21% in het geheel niet geïntegreerd kan werken. Aan de beschikbaarheid van data ligt het niet. Negen op de tien bedrijven (89%) verzamelt persoonsgegevens en acht op de tien (79%) bewaart gegevens van transacties, contracten en abonnementen. Ook vragen aan de helpdesk (66%), webstatistieken (64%) en nieuwsbriefstatistieken (60%) worden bijgehouden.
Een meerderheid (79%) vreest door de achtertand op het gebied van datadriven marketing de aansluiting met de klant te verliezen. (Bron: Adformatie)

Geen categorie
Top