Europese consument nog niet voldoende beschermd op social media

Europese consument nog niet voldoende beschermd op social media

by Ziptone
21 september 2018

Europa geeft Twitter en Facebook nog tot het einde van dit jaar om aan de Europese wetgeving rondom consumentenrecht te voldoen. Lukt dit niet, dan volgen er sancties, aldus de Europese Commissie. Brussel probeert al sinds 2016 de bedrijven zover te krijgen hun voorwaarden aan te passen aan de Europese regels.

De Europese Unie waarschuwde de bedrijven in februari van dit jaar al dat Twitter en Facebook nog steeds niet voldoen aan de Europese wetgeving ter bescherming van de consument. Op dit moment is daar volgens Brussel nog geen verandering in gekomen. De wetgeving is bedoeld om de Europese consument te beschermen, bijvoorbeeld via het recht om een online aankoop te herroepen. Consumenten kunnen hun klacht nu indienen in Europa in plaats van in Californië en de social-mediabedrijven zullen een deel van de verantwoordelijkheid naar de Europese consument aanvaarden. De wijzigingen voldoen echter maar voor een deel aan de eisen van de consumentenwetgeving van de EU.

Google heeft voor Google+ een protocol opgesteld met onder meer termijnen voor het behandelen van verzoeken en lijkt hiermee de Europese regelgeving te beantwoorden. Facebook en vooral Twitter hebben echter slechts gedeeltelijk iets gedaan aan de problemen in verband met hun aansprakelijkheid en de wijze waarop gebruikers worden geïnformeerd over verwijdering van door hen geplaatste inhoud of beëindiging van hun contract.

‘’New Deal” voor consumenten

Donderdag ging Airbnb onder druk van de Europese Commissie wel akkoord met het maken van de vereiste wettelijke veranderingen, waaronder transparantere presentatie van hun prijzen. Věra Jourová, eurocommissaris voor Justitie, Consumentenzaken en Gendergelijkheid: “De online spelers hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we reizen, accommodatie vinden en onze vakantie beleven. Maar ze moeten zich ook volledig aan de regels houden en verantwoordelijkheid nemen wanneer het slecht gaat.

Maar EU-consumenten genieten zowel offline als online rechten. Ik ben blij met de bereidheid van Airbnb om de nodige veranderingen door te voeren voor volledige transparantie en duidelijkheid over wat de consument moet betalen, te waarborgen. Deze actie maakt deel uit van een grotere inspanning om de consument online beter te beschermen. Daarom hebben wij enkele maanden geleden in het kader van de “New Deal for Consumers” strengere consumentenvoorschriften voorgesteld.”

In een verklaring stelt Facebook dat het in mei van dit jaar haar voorwaarden al heeft aangepast en zegt het bedrijf tevens samen te willen blijven werken met de autoriteiten. Twitter heeft vooralsnog nog niet gereageerd.

Lees ook: BEDRIJVEN OOK VERANTWOORDELIJK VOOR PRIVACY OP FACEBOOK

Customer Experience
Top