Enschede en Losser voegen button Teletolk toe aan gemeentelijke website

Enschede en Losser voegen button Teletolk toe aan gemeentelijke website

by Ziptone
22 augustus 2023

De gemeenten Enschede en Losser voegen een button toe op hun website waarmee doven en slechthorenden met één druk op de knop een tolk Nederlandse gebarentaal kunnen inschakelen voor hun telefonisch contact met de gemeente. Daarmee zijn er nu zo’n 25 gemeenten die hun inwoners op die manier begeleiden naar de ondersteuning van ‘Teletolk’, een dienst die sinds 2013 wordt geleverd door KPN, Berengroep en nWise.

De mogelijkheid om in gebarentaal te kunnen telefoneren is vastgelegd in 2012 in de Telecommunicatiewet. Dat er 254 gemeenten zijn die de dienst laagdrempelig aanbieden, is op zich geen goed nieuws; de rest van de 342 Nederlandse gemeenten biedt de dienst niet actief aan. Wel kan iedereen die daar behoefte aan heeft een gesprek met KPN Teletolk aanvragen. Het plaatsen van een knop op de website is echter extra gemakkelijk en wijst op het bestaan van de Teletolk.

De gebarentolk wordt door op de knop te drukken als het ware midden in het gesprek tussen de gemeente en de beller geplaatst. Via een videoverbinding vertaalt de tolk Nederlandse gebarentaal live de communicatie vanuit de communicatiemedewerker richting de inwoner. (Doof.nl)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top