Driekwart van consumenten wil onder voorwaarden data delen

Driekwart van consumenten wil onder voorwaarden data delen

by Ziptone
7 februari 2019

Terwijl het bedrijfsleven volop digitaliseert en gelijktijdig te maken krijgt met wet- en regelgeving zoals PSD2 en GDPR (AVG) is er in de samenleving discussie over het beschikbaarstellen van persoonlijke data. Uit onderzoek van Experian blijkt nu dat consumenten wél bereid zijn data te delen wanneer bedrijven een veilige omgeving én een goede klantervaring bieden. 65 procent van de Nederlandse consumenten beschouwt veiligheid zelfs als het belangrijkste onderdeel van hun online-ervaring, gevolgd door gebruikersgemak (30 procent). Dit blijkt uit het Global Identity and Fraud Report van Experian onder meer dan 10.000 consumenten en 1.000 managers in 21 landen wereldwijd.

74 procent van de Nederlandse consumenten is zelfs bereid om meer persoonlijke gegevens te delen met organisaties waarmee ze online communiceren, vooral wanneer ze een voordeel zien, zoals meer onlineveiligheid en gebruikersgemak. Die twee zaken zijn de fundamenten van een “dynamische digitale marktplaats”, aldus Steve Pulley, Executive Vicepresident van Experian en algemeen directeur van Global Identity & Fraud Solutions. “De beschikbaarheid van informatie die consumenten delen met bedrijven, maakt dit mogelijk, maar door dezelfde informatie lopen ze een groter risico op fraude, waardoor vertrouwen belangrijker is dan ooit.”

Beveiligingsmethoden die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën en geavanceerde authenticatieoplossingen, boezemen meer onlinevertrouwen in – hierover zijn consumenten en managers het eens. Het consumentenvertrouwen wereldwijd groeit zelfs van 43 procent naar 74 procent wanneer door bedrijven fysieke biometrie (zoals gezichtsherkenning) wordt gebruikt om hun accounts te beschermen. Bedrijven omarmen langzaam deze veranderende technologie. De helft van de organisaties wereldwijd en 52 procent van de Nederlandse organisaties gaf aan meer budget voor fraudebeheer te hebben in de afgelopen twaalf maanden.

Experian bekeek ook het aantal bedrijven dat proactief met klanten deelt hoe zij hun persoonlijke informatie gebruiken. Bijna tachtig procent van de consumenten zegt dat hoe transparanter een bedrijf is over het gebruik van hun informatie, des te groter hun vertrouwen in dat bedrijf is. Veertig procent van de Nederlandse bedrijven is van plan meer te investeren in transparantie, zoals voorlichting aan consumenten, het beter communiceren van de voorwaarden en consumenten controle te geven over hun persoonlijke gegevens.  Bekijk het volledige Global Identity and Fraud Report.

Customer Experience
Top