Conversie smartphone Benelux blijft achter bij andere landen

Conversie smartphone Benelux blijft achter bij andere landen

by Erik Bouwer
15 juli 2016

15 juli 2016 – Marketeers in de Benelux slagen er minder goed in om mobiele bezoekers te converteren dan hun collega’s in andere Europese landen. In omringende landen ligt het conversiepercentage tot wel een hele procentpunt hoger. Dat blijkt uit de resultaten van de Adobe Digital Index: Europe Best of the Best 2015 – een onderzoek naar de digitale prestaties van bedrijven en consumentengedrag.

Uit de data van de Marketing Cloud van Adobe maakten de onderzoekers op dat de smartphone een steeds groter aandeel heeft in het totale online verkeer. Bleek uit de analyse in 2014 nog dat 12,5 procent van het verkeer afkomstig was van een telefoon, afgelopen jaar is dit toegenomen tot 18,8 procent. Zowel de landen in Europa als de VS gaan hierin gelijk op. Relatief maakte de Benelux wel de grootste ontwikkeling door met een groei van net iets meer dan 50 procent. Marketeers in onder meer Nederland slagen er minder goed in al dat verkeer om te zetten in verkopen. Het gemiddelde conversiepercentage nam weliswaar toe van 0,4 tot 0,6 procent maar in de landen om ons heen wordt nog altijd (bijna) dubbel zoveel geconverteerd op het kleine scherm.

Het Verenigd Koninkrijk (1,2 procent), Duitsland (1,2 procent), Frankrijk (0,88 procent) en Scandinavië (1,2 procent) blijft de Benelux overduidelijk voor. Adobe voert als verklaringen onder meer het sterk veranderende gedrag van de consument aan. Van de zes met het internet verbonden apparaten, gebruikt men er drie op dagelijkse basis. Bijna iedere (85 procent) consument wisselt van apparaat tijdens het uitvoeren van online taken.

Adobe onderzocht daarom ook hoe mensen hun apparaten in de praktijk gebruiken. Men wisselt vooral veelvuldig van apparaat tijdens het opzoeken van producten of productinformatie (52 procent), e-mailen (52 procent), winkelen (48 procent) en online tv-kijken (48 procent). Daarbij geeft bijna driekwart aan de smartphone minder prettig te vinden. Zes op de tien respondenten geven aan dat de ervaring niet consistent of gepersonaliseerd is. Een kwart van de ondervraagden noemt het telkens opnieuw moeten inloggen als hinderlijke onderbreking. De schermgrootte en het niet goed kunnen invullen van data (bijvoorbeeld tijdens de checkout) is eveneens een veelgehoorde klacht. De ‘user experience’ van het ene apparaat wordt dus simpelweg niet goed vertaald naar het andere. Andere onderdelen die genoemd worden ter verbetering: de navigatie, snelheid, zoekfunctie en checkout. (Bron: Emerce)

Geen categorie
Top