‘Callcenterreus Webhelp moet nummer 1 worden’

‘Callcenterreus Webhelp moet nummer 1 worden’

by Ziptone
2 augustus 2019

GBL’s nieuwste aanwinst Webhelp wil uitgroeien tot de wereldleider in de gefragmenteerde sector van callcenters en de outsourcing van klantendiensten. Dat stelt Laurent Raets van GBL, de investeerder die een meerderheidsbelang heeft genomen in Webhelp, in een artikel in De Tijd.

Op dit moment is Webhelp in Europa de grootste niet-beursgenoteerde dienstverleners op het gebied van klantcontact en BPO. De Tijd schrijft dat GBL naar verwachting 67 procent van de aandelen in handen zal krijgen en dat de resterende 33 procent in bezit blijft van de twee oprichters van Webhelp, Frédéric Jousset en Olivier Duha. Zij delen de 33 procent overigens met “enkele honderden andere directieleden,” aldus De Tijd. Analisten stellen dat Webhelp er goed voor staat met een netto winst van 405 miljoen euro en een relatief lage schuld van 448 miljoen euro. In 20 jaar groeide Webhelp van 1 miljoen naar 1,5 miljard euro omzet. De groep telt 55.000 werknemers. Veel diensten gebeuren vanuit lagelonenlanden. Zo is Webhelp met 10.000 personeelsleden een van de grootste private werkgevers in Marokko.

Volgens Raets is de markt waarin Webhelp actief is, een “sterk groeiende sector”. Wel is de markt erg versnipperd, wat ruimte laat voor overnames. Omdat kleinere spelers de benodigde investeringen in automatisering niet altijd kunnen opbrengen, ligt verdere consolidatie voor de hand. “De grootste profiteren van schaalvoordelen dankzij hun technologische knowhow en het dupliceren ervan bij klanten. De tijd van de oude callcenters is voorbij. Technologie is een grote entreebarrière geworden in de sector,” aldus Raets.

Human Resources
Top