Koptelefoon voorzien van een microfoon. Op contactcenters, maar ook op veel andere plekken de vervanging van een telefoonhoorn. Wordt op het hoofd gedragen of gedeeltelijk achter het oor geklemd, zodat de agent beide handen vrij heeft tijdens het spreken en luisteren, bijvoorbeeld om gegevens in te voeren, notities te maken of gegevens op te zoeken.
Headsetkwaliteit, ontwerp en duurzaamheid zijn van invloed op de productiviteit van de agent. Headsets dienen er toe te leiden dat agents goed verstaanbaar zijn en dat informatie afkomstig van de beller goed hoorbaar is. Daarnaast speelt draaggemak een belangrijke rol.
Geluidskwaliteit is een van de belangrijkste aspecten van de headsetkwaliteit. Er zijn headsets met ruisonderdrukkingstechnologie, waarmee omgevingsgeluid en ruis uitgeschakeld kunnen worden. Daarbij is frequentierespons of bandbreedte een belangrijke maatstaf voor geluidskwaliteit: het percentage telefoonspraaksignaal dat na een transport over een lange afstand overblijft. Klassieke telefonienetwerken hebben een nadelige invloed op de hogere frequenties, zodat een verstoord sig naal overblijft. Daarom dient de headset een goede microfoon met een breed frequentiebereik te hebben (20Hz tot 16 KHz)
Een tweede factor die de geluidskwaliteit negatief beïnvloedt, is statische elektriciteit. Wanneer headsets bewogen worden, kunnen ze statische elektriciteit produceren. Wanneer de headset niet bestaat uit antistatische materialen en onderdelen, kan de opgebouwde elektriciteit storing veroorzaken in het geluid.
Headsetgebruikers hebben de keuze uit een enkelvoudige (monauraal) of tweevoudige (binauraal) speaker (voor een respectievelijk beide oren). Over het algemeen worden on-ear oplossingen gebruikt, zodat de gebruiker ook ongevingsgeluid kan opvangen.
Een tweevoudige headset maakt het gemakkelijker voor agents in rumoerige contactcenters om het gesprek met de beller te volgen. Niet in alle contactcenters zijn tweevoudige headsets noodzakelijk, in sommige contactcenters is het juist belangrijk dat met het vrije oor omgevingsgeluiden kunnen worden gehoord.
Sommige headsets worden aangesloten via een aparte versterker op het telefoontoestel. Andere typen bieden de mogelijkheid tot het instellen van klankkleur of werken draadloos met behulp van DECT of Bluetooth. Draadloze headsets hebben als voordeel meer bewegingsvrijheid, en als nadeel dat ze moeten worden opgeladen. Een goede draadloze headset waarschuwt tijdig met geluidssignalen dat het tijd wordt om op te laden, zodat een lopend gesprek niet geforceerd wordt afgebroken door een lege accu.