Arbeidsovereenkomst in de vorm van een raamcontract dat kan worden afgesloten voor medewerkers uit een bedrijf of bedrijfstak.
De inhoud van een CAO wordt bepaald door werkgevers en werknemers of vertegenwoordigers daarvan. In een CAO zijn alle zaken vastgelegd die normaal in een arbeidsovereenkomst zijn vast gelegd. Omdat een CAO voor een grotere groep geldt, bevatten CAO’s vaak veel regelingen en bepalingen.
Voor sommige functieniveaus worden uitzonderingen gemaakt: bijvoorbeeld met betrekking tot salarisschalen, waarbij boven een bepaald niveau een ‘persoonlijke arbeidsovereenkomst’ wordt afgesloten. CAO’s hebben meestal een looptijd een of meerdere jaren, waarna een CAO opnieuw moet worden afgesloten. Zo lang een CAO niet is vernieuwd, blijft de oude CAO gelden.
In Nederland bestaat sinds 2003 een CAO voor facilitaire contactcenters. Die wordt in de regel afgesloten na onderhandelingen tussen WFC (Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters) en de vakbonden (tot nu toe FNV, CNV en Qlix).
Een minimum-CAO houdt in dat een onderneming minimaal aan de voor waarden van de CAO moet voldoen, maar daar ook in positieve zin van mag afwijken.