Amerikaanse consument zoekt nieuwe balans in digitaal leven

by Ziptone

Amerikaanse consument zoekt nieuwe balans in digitaal leven

by Ziptone

by Ziptone

digitale apparatenAmerikanen maken volop gebruik van digitale technologie en stellen gemak op de eerste plaats. Maar ze willen ook dataprivacy en een goede veiligheid. Ze worden geleidelijk actiever in het zelf nemen van maatregelen, een resultaat van een afnemend vertrouwen in hoe bedrijven met data omgaan.

 

Het gemiddelde Amerikaanse huishouden heeft nu gemiddeld 13 soorten digitale apparaten en 21 verschillende digitale apparaten – wat in beide categorieën één apparaat minder is dan vorig jaar. Denk hierbij aan smartphones, tablets, laptops, wearables, fitness trackers, smart tv’s, slimme speakers en andere connected devices. Het aantal aankopen van digitale devices in de VS is iets teruggelopen als gevolg van de economische ontwikkelingen.

Positief over digitaal leven

Driekwart van de respondenten uit het onderzoek gelooft dat hun connected devices een positieve impact hebben op hun leven, door het gemak, comfort, plezier en veiligheid te verbeteren. Jongere generaties zijn het meest positief over hun digitale apparaten: 84 procent van de GenZ’s en 83 procent van de Millennials vindt dat hun apparaten een positieve invloed hebben, tegenover 76 procent van de Gen X, 69 procent van de Boomers en 55 procent van de groep geboren in 1946 of eerder. Meer dan 8 op de 10 respondenten zegt dat hun apparaten tijd besparen en hen op de hoogte houden, terwijl 7 op de 10 zegt dat apparaten nieuwe ervaringen mogelijk maken die ze anders niet zouden hebben. Tot zo ver de positieve kant van digitale devices.

Wat doen bedrijven met mijn data?

Slechts de helft van de respondenten vindt dat de voordelen die ze van online diensten hebben, opwegen tegen hun zorgen over gegevensbescherming – een daling van 9 procentpunten ten opzichte van 2021. Deloitte ziet nog andere tekenen van afnemend vertrouwen: slechts 41 procent denkt dat het afgelopen jaar gemakkelijker is geworden om online gegevens te beschermen en slechts 34 procent vindt dat bedrijven duidelijk zijn over hoe ze de gegevens gebruiken die ze via onlinediensten verzamelen.

Beheer digitale apparaten zorgt voor buikpijn

Maar Amerikanen zijn ook gefrustreerd door de complexiteit van het digitale leven en het beheer daarvan. Onder dat ‘beheer’ valt dan bijvoorbeeld het updaten van software, omgaan met beveiliging of het oplossen van problemen. 41 procent van de consumenten geeft aan dat ze een hekel hebben aan het beheren van hun apparaten. 28 procent zegt overweldigd te zijn door de apparaten en abonnementen die ze moeten beheren. Volwassenen tussen 18 tot 40 jaar voelen zich meer overweldigd (37%) dan oudere generaties (23%). Een deel van dit gevoel kan voortkomen uit het feit dat 18- tot 40-jarigen een grotere verzameling huishoudelijke apparaten beheren (gemiddeld 26) dan oudere generaties (gemiddeld 18).

Zorgen over hacks

Amerikaanse consumenten maken ook zich steeds meer zorgen dat ze ‘gehackt en gevolgd’ worden via hun technische apparaten. Bijna 6 op de 10 respondenten in het onderzoek maken zich zorgen dat hun apparaten kwetsbaar zijn voor inbreuken op de beveiliging (bijvoorbeeld hackers die persoonlijke gegevens stelen), en hetzelfde aantal maakt zich zorgen dat organisaties of mensen hen kunnen volgen via hun apparaten. De zorgen zijn aanzienlijk groter dan in de enquête van 2022.

67 procent van de smartphonegebruikers maakt zich zorgen over gegevensbeveiliging en privacy op hun telefoon, en 62 procent van de smart home-gebruikers maakt zich zorgen over hetzelfde op hun smarthome-apparaten, een stijging van respectievelijk 13 en 10 procentpunten ten opzichte van 2022.

Een derde van de respondenten in onze enquête zei dat ze het afgelopen jaar minstens één soort inbraak of oplichting hadden meegemaakt, en 16 procent werd slachtoffer van twee of meer soorten – vergelijkbaar met de aantallen die we in 2022 rapporteerden.

Consumenten doen meer aan beveiliging

Tegen de aanhoudende dreiging van hacks en oplichting nemen meer consumenten beschermende maatregelen. Deloitte legde 14 maatregelen voor, uiteenlopend van het gebruik van authenticatie in twee stappen tot het uitschakelen van locatie- en Bluetoothverbindingen en het installeren van beveiligingssoftware. Dit jaar gaf 79 procent van de respondenten aan ten minste één van deze maatregelen te hebben genomen (tegenover 71 procent in 2022), en 28 procent had er vier of meer genomen (tegenover 21 procent in 2022).

 

Over het onderzoek In de vierde editie van Deloitte’s Connected Consumer Study keek Deloitte naar het digitale leven van ruim 2000 Amerikaanse consumenten. Het adviesbureau onderzocht hun houding en gedrag ten opzichte van het gebruik van connected consumentenapparaten (technologie, entertainment en smart home), het aangaan van virtuele ervaringen (werken en leren op afstand, virtuele bezoeken aan de gezondheidszorg), het gebruik van wearables en smartphones om gezondheid en welzijn te verbeteren, en het verbeteren van de connectiviteit thuis en mobiel met 5G. Het onderzoek is representatief voor de Amerikaanse samenleving.

(Ziptone/Deloitte)

Ook interessant

Featured, Technologie
Top