Telenet laat ook het callcenter 40-60 procent telewerken

Telenet laat ook het callcenter 40-60 procent telewerken

by Ziptone
10 maart 2021

Het personeel van telecom operator Telenet mag in de postcoronawereld voor de meerderheid van de werktijd telewerken. Dat geldt ook voor het callcenterpersoneel. De keuzes van Telenet zijn vastgelegd in een nieuwe cao, zo kreeg het Vlaamse dagblad De Tijd bevestigd.

Het personeel van de telecomoperator mag tot maximaal 60 procent van de werktijd vanop afstand werken. ‘We vinden vertrouwen belangrijk. Dat tonen we door telewerk toe te laten’, zegt hr-baas Kirsten Florentie. ‘Maar samenwerken en informeel contact zijn zo belangrijk dat we kiezen voor een basis van 40 procent kantoorwerk.’ Telenet baseerde zich voor dat cijfer op een interne bevraging en hr-literatuur.

De telecomoperator sluit zijn kantoren in Mechelen-Zuid, die pas eind 2016 werden geopend. In dit kantoor zijn ook 300 tot 400 callcentermedewerkers werkzaam. Het bedrijf houdt een kantoor aan, het hoofdkantoor bij het stadion van KV Mechelen. De rest van de ruimte kan worden afgestoten.

Telenet baseert de precieze 60-40-verhouding per kwartaal. Dat moet het bedrijf helpen om flexibel en wendbaar te blijven. Volgens Florentie zijn er maar weinig functies iedere week hetzelfde. Daarnaast moeten teams consensus bereiken over telewerken. De bonden juichen toe dat ook het callcenterwerk nu open staat voor thuiswerken, voorheen lag dat moeilijk.

‘Telewerken’ is werken ‘binnen de Europese Unie’

Onderdeel van de cao is de bepaling dat thuiswerken omschreven is met een ruime definitie. Wie niet op kantoor werkt, mag in principe aan de slag vanaf een ‘werkplek in de Europese Unie’. Dat hoeft niet thuis te zijn. Het kan ook aan de kust of vanuit de Ardennen. Werknemers moeten wel garanderen dat ze werken binnen de normale werktijden en dat ze beschikken over een goed voorziene werkstek. Telenet voorziet een vaste vergoeding per maand voor thuiswerkers om dat laatste mogelijk te maken. De soepele regeling voor thuiswerken moet Telenet ook in staat stellen nieuw talent aan te trekken.

Ook andere Belgische bedrijven hebben het beleid rondom thuiswerken gestructureerd. Vanaf 1 mei laat ING België zijn 7.000 werknemers toe voor de helft van de tijd van thuis uit te werken. AXA Bank België laat zijn werknemers de volledige keuze op voorwaarde dat de dienstverlening gegarandeerd blijft.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top