Online gedrag: verschillen tussen generaties worden kleiner

Online gedrag: verschillen tussen generaties worden kleiner

by Erik Bouwer
20 juli 2016

20 juli 2016 – In het jaarlijkse onderzoek ‘What’s Happening Online?’ van Ruigrok Netpanel, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd, is ingegaan op verschillen tussen generaties. Hoewel Babyboomers nog aardig achterlopen op de jongere generaties, worden de verschillen steeds kleiner. De voordelen van het altijd bereikbaar zijn winnen het duidelijk van de nadelen. En dit zorgt ervoor dat het voor bedrijven tegenwoordig ook heel goed mogelijk is om oudere doelgroepen via kanalen als WhatsApp en Facebook te benaderen, aldus de onderzoekers.

Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de Millennial koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone. Millennials kopen het vaakst via hun smartphone. Maar Nederlanders vanaf 36 jaar vertrouwen ondanks de opmars van de smartphone liever op de tablet. Toch kunnen alle leeftijdsgroepen niet zonder de fysieke winkels. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde, zegt Ruigrok. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen. Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025.

Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode  voor shoppers. De keuze van betaalmethode wordt vooral bepaald door het type webwinkel  en de veiligheid van de betaalmethode. Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Jongeren laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomer.

Ook het Internet of things is bezig onderdeel te worden van het online leven van Nederlanders. Een aanzienlijk deel van de Nederlanders (17%) heeft inmiddels een Mediabox (bijvoorbeeld Apple TV of een Chromecast) en men sluit ook steeds vaker fotocamera’s (14%) en geluidsinstallaties (12%) aan op het internet. Vooral Digitieners en Millennials zien steeds meer online connecties wel zitten, ook een vijfde van de Babyboomers is hier positief over. Volgens het onderzoek van Ruigrok Netpanel zijn Millennials (21-35 jaar) zich weldegelijk bewust van privacy, maar maken Babyboomers zich het meest zorgen om hun privacy. (Bron: Frankwatching/Ruigrok Netpanel)

Geen categorie
Top