Weinig enthousiasme voor inlogsysteem iDIN

Weinig enthousiasme voor inlogsysteem iDIN

by Erik Bouwer
21 november 2016

iDIN21 november 2016 – Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland hebben een nieuwe inlogservice gelanceerd met de naam iDIN. iDin moet gaan dienen als universele inlogmethode, met als voordeel dat de klant online niet langer allerlei gegevens hoeft in te vullen en maar 1 gebruikersnaam/wachtwoord hoeft te onthouden. Met andere woorden, de bank zorgt voor de identificatie van de klant, inclusief aanvullende gegevens. Webwinkels kunnen bij iedere transactie aangeven welke gecontroleerde gegevens nodig zijn voor de verwerking en verdere dienstverlening.

Of iDIN een succes wordt, is nog maar de vraag, aldus Emerce. Bol.com heeft al aangegeven nu geen meerwaarde te zien in het systeem. Aan de gebruikerszijde is vooral de afwezigheid van een mobiele variant een groot gebrek; iDIN werkt op dit moment alleen op de desktopcomputer. En tot slot

lijkt iDIN geen enkel urgent probleem van de consument op te lossen: cookies zorgen er voor dat het inloggen bij bekende websites gemakkelijker gaat. Het inloggen bij de bank is daarentegen vaak nog voor verbetering vatbaar. iDIN is niet geïntegreerd met iDEAL. Tijdens het afrekenen is deze inlog dus opnieuw nodig; en juist bij het betalen ligt verreweg de grootste frictie. De banken hebben aan Emerce laten weten dat ze snel aanvullende stappen zetten om de functionaliteit van iDIN uit te breiden en te verbeteren.

Geen categorie
Top