Ziet IPG het gat in de (Belgische) markt?

by Ziptone

Ziet IPG het gat in de (Belgische) markt?

by Ziptone

by Ziptone

handenDirk Stuip sprak in zijn blog “Waar stop jij je geld in?” al zijn verwondering uit over de recente acquisities van SNT België en Call Center Benelux uit Helmond door IPG International. “Waar is Jac Vermeer en zijn team mee bezig?”, is de vraag. Dirk zou er alvast niet in investeren. Mijn gedachten hierover zijn dat IPG International hier in het gat kruipt wat aan het ontstaan is in de Belgische markt. Goed gezien dus!

Het gat waar ik het over heb, ontstaat doordat kleine callcenters moeilijk gefinancierd kunnen worden. Bovendien kunnen zij moeilijk continuïteit in hun opdrachten verkrijgen. De beperkende wetgeving op bijvoorbeeld outbound, maar zeker ook het ernstige gebrek aan flexibiliteit in arbeidscontracten, is voor hen nog moeilijker te absorberen. Kleine bedrijven zijn echter wel interessant. Zij moeten zich immers kunnen onderscheiden en omdat te kunnen is talent en ondernemerschap nodig. Iedereen weet dat het verkrijgen daarvan misschien wel de grootste opgaaf is en een acquisitie alleen al daarom interessant kan zijn.

Deze noodzaak tot consolidatie wordt naar mijn mening nu gezien en best beantwoord door een drietal bedrijven in België. De ontwikkelingen rondom IPG, In2Com en Callexcell springen bij mij dan het meest in het oog, maar er zijn er ongetwijfeld meer. Callexcell is misschien nog wat onbekend in Nederland, maar houd die partij in de gaten! Alle drie zijn partijen die een goede backing kennen van Belgische investeerders met een hart voor de lokale economie, echte drive in ondernemerschap en honger naar talent. Alle drie de partijen hebben big billers als klanten en naar mijn verwachting zullen ze de nodige cloudbased oplossingen gaan bieden die de grote klanten door hun eigen governance niet snel kunnen realiseren en kleine klanten zich nu niet kunnen permitteren of voorstellen. Mijn verwachtingen hieromtrent zijn hooggespannen, want Dirk heeft wel gelijk als hij zegt dat vierkante meters niet meer interessant zijn. Onderscheidende oplossingen, daarin zijn we geïnteresseerd.

Is dit allemaal wel rendabel? In de beslotenheid van de Vlaamse economie wel. Klanten verwachten Vlaams klantcontact en bedrijven willen dat geven. Klanten zijn ook bereid voor goed klantcontact te betalen en de bedrijven te waarderen die dat doen. Er zijn succesvolle voorbeelden van nearshoring met Nederland maar die vragen intensieve begeleiding en zijn bijna altijd onderdeel van een hybride model waarin native vlaamse centers betrokken zijn.

Natuurlijk kunnen we bij SNT niet spreken van een kleine partij die overgenomen wordt. Maar veeleer van een overname door een partij die de lokale markt beter begrijpt en kan beantwoorden, nog maar eens een onderstreping van het feit dat je deze zaken echt met een lokale bril moet bekijken om ze te begrijpen.

Nederlandse bedrijven die dat kunnen, kunnen ook hier succesvol zijn. Fraaie voorbeelden zijn bijvoorbeeld The Knowledgebase Company en natuurlijk Teamleiders.nu.

Marten van Heusden

Customer Experience

2 Comments

  1. Interessant om te lezen Marten (en Dirk), maar wat overeind blijft is de vraag van Dirk, “waarom Jacques?”
    Of is het antwoord heel simpel en is Nederland een goedkope(-re) nearshore locatie voor België aan het worden. Ofwel in navolging van TP (Roermond en Maastricht) Vlaamse diensten aanbieden in NL?
    De ontwikkelingen van In2com en CallExcell zijn ensich best interessant maar volledig verschillend en, vooralsnog, met geen enkele link met NL, of het noet zijn dat de Nederlandse vestiging van Sitel in Eindhoven wordt overgenomen door In2Com (een herhaling van de geschiedenis als je de achtergrond van Toon Vanparys en Hilde Verdoodt kent) wat ik niet uitsluit maar dan wel als nearshore locatie voor de Belgische markt.

    Ik denk dat ik maar eens een blog ga schrijven;-)

  2. “waarom Jacques?”
    Die vraag kan alleen Jacques beantwoorden natuurlijk. Bel hem op. Op zich vind ik die vraag minder interessant zoals je hebt kunnen lezen. De vraag “waarom” aan SNT vind ik interessanter en heb daar mijn interpretatie op gegeven. De nearshore vraag linkt dan meer met CCB en ja ik denk dat Vlaamse bedrijven met kostendruk niet anders kunnen dan naar Nederland uitwijken. Het kosten verschil is heel groot en naar mijn ervaring is er grote bereidheid bij consumenten om met Nederlandse agenten te spreken, behalve daar waar het kritische onderwerpen zijn. Dan gaat het ‘accent’ tellen. En of jouw oude site in Eindhoven ooit een van In2Comm wordt zal de toekomst ons vertellen maar daar zet ik mijn geld dan niet op in 😉 Veel belangrijker dan dit alles was mijn duiding op de consolidatie en wat die potentieel inhoud. Ik hoop dat de diverse facilitaire bedrijven daar over willen nadenken en zichzelf zo een beetje opnieuw gaan uitvinden,

Comments are closed.

Top