Yource-dochter Mifratel verdacht van fraude

by Ziptone

Yource-dochter Mifratel verdacht van fraude

by Ziptone

by Ziptone

Het Belgische Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) gaat een strafrechtelijke klacht indienen tegen het facilitair contactcenter Yource, een van de bedrijven die deel uitmaken van het consortium van zes partijen dat het bron- en contactonderzoek in België uitvoert. Reden voor de klacht is een ernstig vermoeden van fraude bij Yource-dochter Mifratel.

Het AZG doet dit naar aanleiding van de publicatie van een artikel in Het Laatste Nieuws (HLN). Dat dagblad had inzage in documenten waaruit blijkt dat er bij Mifratel, een Vlaamse dochteronderneming van Yource, een systeem op poten werd gezet waardoor het leek alsof er meer contactonderzoekers aan de slag waren dan in werkelijkheid het geval was. HLN berekende dat er zo mogelijk meer dan 1 miljoen euro zou zijn betaald voor medewerkers bron- en contactonderzoek die in werkelijkheid ander werk zouden hebben gedaan.

Het AZG heeft vandaag aan VRT NWS bevestigd dat er mogelijk fraude is gepleegd en heeft de samenwerking met Yource stopgezet na eigen eerste onderzoek. Dat onderzoek leverde indicaties op dat Yource prestaties in rekening heeft gebracht die niet daadwerkelijk voor het contactonderzoek waren en medewerkers bewust verkeerd liet inloggen op het belplatform van het contactonderzoek.

Nader onderzoek en audits

Het agentschap neemt een advocaat in de arm om een melding van mogelijke fraude aan het parket over te maken. Om het zekere voor het onzekere te nemen, laat Zorg en Gezondheid ook een externe audit uitvoeren bij de overige contactcenters die deel uitmaken van het consortium. Daaronder vallen naast Yource-Group ook IPG, Call-IT, In2Com (verenigd in Koramic2engage), Callexcell en N-Allo. Yource nam ongeveer een vijfde deel van het totale werk van bron- en contactonderzoek voor zijn rekening.

Daarbij zal ook de facturatie van die andere contactcenters worden doorgelicht. Dirk Dewolf, administrateur-generaal van Zorg en Gezondheid geeft al vast aan dat “de werkwijze en valselijke facturatie van Yource grondig zal worden onderzocht” en wil “als de vermoedens van fraude bevestigd worden, alle betalingen van valse facturen terugvorderen.”

Branchevereniging schorst Yource

Customer Contact, de Belgische beroepsvereniging van klantendiensten en contactcenters, heeft met onmiddellijke ingang het lidmaatschap van contactcenter Yource geschorst. “Wij willen het verdere onderzoek afwachten alvorens we verdere uitspraken kunnen doen, maar in de tussentijd hebben we besloten om met onmiddellijke ingang het lidmaatschap van Yource te schorsen,” aldus Hans Cleemput, directeur van Customer Contact.

Ook de vijf consortiumpartners van Yource hebben (via een persbericht uit naam van Koramic) besloten de samenwerking met Yource per direct te beëindigen.

Mifratel nam eerder het Nederlandse PCS over, waarna het werd ingelijfd bij de Yource Group. Begin dit jaar werd Cendris door Yource overgenomen. Yource Group is na een reeks van fusies en overnames actief in Nederland, België, Luxemburg, Bulgarije en Marokko en levert diensten in 9 talen. Er werken 9.000 medewerkers bij het bedrijf dat een omzet van 170 miljoen euro boekt. Yource is ook een belangrijke partner van GGD GHOR voor het Nederlandse bron- en contactonderzoek, samen met Webhelp Nederland, Teleperformance en Majorel. (Ziptone/Erik Bouwer)

Lees ook:

Mogelijk gesjoemel bij Mifratel met vergoedingen educatief verlof

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top