Vlirdens, marktleider in WFM-dienstverlening in Nederland, en klantcontactspecialist Coniche, adviesbureau en opleider, gaan samen verder. Ziptone sprak met Arend van Houwelingen en Gerard van Vliet.
Hoewel Arend van Houwelingen (algemeen directeur Vlirdens) en Gerard van Vliet (oprichter en directeur Coniche) liever spreken van het bundelen van de krachten, is het juridisch gezien een overname. Alle activiteiten, onderdelen en aandelen gaan over van Coniche naar Vlirdens, zo blijkt tijdens de toelichting. Van Vliet treedt toe tot de directie van het nieuwe Vlirdens, waar naast Van Houwelingen ook Arjan Spruijt een rol in heeft. Van Houwelingen zal zich richten op de operatie, Van Vliet gaat zich meer bezighouden met de HR- en leiderschapskant van de organisatie, Spruijt op partnerships en M&A. “De details gaan we de komende maanden invullen,” aldus Van Vliet.
“‘Nederland meer werkend maken’ kan niet alleen met WFM”
Vlirdens heeft eind vorig jaar gekozen voor een nieuwe missie: ‘Nederland meer werkend maken’. Het bedrijf richt zich daarbij op drie markten: klantcontact, zorg en overheid. “Om die missie te realiseren is ook gekozen voor verbreding van de dienstverlening. Het klantcontact meer werkend maken kunnen we niet bereiken met alleen workforce management,” aldus Van Houwelingen.
“Ook binnen Coniche is de afgelopen jaren regelmatig gesproken over verbreding van de dienstverlening. Nederland klantgedreven maken gaat verder dan klantcontact alleen. Denk daarbij onder andere aan hospitality. We hebben daarnaast al lange tijd intensief samengewerkt – denk aan de post-hbo opleiding WFM en de WFM Academy,” zegt Van Vliet. “Het voelt erg goed en vanzelfsprekend om de krachten bij elkaar te brengen.”
Overname past in groeistrategie Vlirdens
Het samengaan van Coniche en Vlirdens moet gezien worden als versterking en uitbreiding voor het marktsegment klantcontact, leggen Van Vliet en Van Houwelingen uit. Naast acquisities in de twee andere markten die Vlirdens bedient (zorg en overheid), wordt ook nadacht over uitbreiding in activiteiten die over de markten heen waarde kunnen toevoegen, denk aan vitaliteit, zo voorziet Van Houwelingen. “Maar ook intern verbreden we ons en daarnaast groeien we autonoom.”
Waar Vlirdens de afgelopen tijd succesvol is geweest in groei, heeft Coniche veel in huis op het vlak van teamvorming en leiderschap. “Die sterktes van beiden gaan we volop benutten,” aldus Van Houwelingen. “Technisch is het een overname, maar we zien het vooral als het gezamenlijk aangaan van nieuwe uitdagingen,” aldus Van Vliet, “We worden één nieuwe organisatie.”
Merk Coniche zal op termijn verdwijnen
Naast de naam Coniche zal ook het label WFM Academy verdwijnen; dat zal samen met alle opleidingsactiviteiten opgaan in Vlirdens Campus. Wat wel blijft, zijn beide kantoorlocaties (Amersfoort en Doorn). Het personeel van beide ondernemingen is deze week ingelicht. “Na afloop van het Vlirdens WFM-congres op 11 mei, waar Coniche ook aanwezig is als partner, gaan we met alle collega’s vieren dat we niet meer alleen, maar samen zijn,” aldus Van Houwelingen.
Coniche, opgericht in 1992, staat voor ‘COnsultancy in een Níche’. Het adviesbureau nam in 2013 Accelerate International over, gespecialiseerd in werving en selectie en executive search voor specialistische functies binnen Customer Management. In 2015 werden de opleidingsactiviteiten van Coniche uitgebreid door de overname van Philipse Business School en School for Customer Management. Bij Coniche werken circa 35 mensen.
Integratie
Voor de integratie wordt zoveel tijd genomen als nodig is, aldus Van Houwelingen. Daarom blijft in 2023 zowel Coniche als Vlirdens zelfstandig werken voor elk hun eigen opdrachtgevers. Pas in 2024 gaan beide bedrijven samen verder onder de naam Vlirdens. “Ik heb de naam 30 jaar geleden ooit zelf bedacht,” aldus Van Vliet, “De naam Coniche is nauw verbonden geweest met het vakgebied klantcontact; de naam van de nieuwe organisatie moet dienend zijn aan de missie van de nieuwe organisatie.” (Ziptone/Erik Bouwer)