Verbod op telefonische verkoop van energiecontracten in de maak?

by Ziptone

Verbod op telefonische verkoop van energiecontracten in de maak?

by Ziptone

by Ziptone

De Consumentenbond wil dat er een verbod komt op de telefonische verkoop van energiecontracten. Aanleiding is onder meer de aanhoudende stroom klachten over deze vorm van verkoop, waarbij de praktijken van HEM specifiek de aandacht trekken. Dat meldt EenVandaag.

 

Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentenbond komen er veel klachten binnen over de werkwijze van HEM. De bond pleit dan ook voor harder optreden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.

ACM ook voor een verbod op telefonische verkoop energiecontracten

Toezichthouder ACM is volgens bestuurder Manon Leijten ook voor een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten. De toezichter wil ook harder kunnen ingrijpen bij misstanden, aldus Leijten. De ACM werkt daarom nu al aan aanvullende regels, waaronder het kunnen opleggen van een wervingsstop aan bedrijven die zich niet aan de regels houden. Ook wil de toezichthouder leveranciers die buitengewoon hoge tarieven rekenen een maximumtarief kunnen opleggen.

Reactie HEM

HEM zelf geeft bij EenVandaag aan dat het bedrijf bij telefonisch contact de geldende wetten, de strikte gedragscodes en haar eigen protocollen hanteert. “Wij moeten ons, net als alle andere energieleveranciers, houden aan strenge wetten en eisen die de consument beschermen”, laat een woordvoerder weten. Het bedrijf wijst ook op de “eigen verantwoordelijkheid” van consumenten; HEM adviseert “grondig onderzoek te verrichten, alvorens in te gaan op aanbiedingen van energieleveranciers. Het is daarbij belangrijk om door te vragen wanneer onderdelen van een aanbieding onduidelijk zijn.”

HEM zegt wel te overwegen, ‘gelet op de ontwikkelingen in de markt’, om ‘op korte termijn anders om te gaan met onze telefonische acquisitie’. Het bedrijf geeft verder aan het oneerlijk te vinden dat het als enige leverancier onder verscherpt toezicht is gesteld: “Andere bedrijven met soortgelijke problemen zijn niet onder verscherpt toezicht gesteld en dat vinden wij niet rechtvaardig.” (EenVandaag)

Ook interessant

Customer Experience, Featured

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top