TDA zette medewerkers dubbel in bij coronadienstverlening

by Ziptone

TDA zette medewerkers dubbel in bij coronadienstverlening

by Ziptone

by Ziptone

Facilitair contactcenter TDA uit Almere heeft medewerkers die ingehuurd waren voor werkzaamheden voor GGD GHOR, in diezelfde werktijd op commerciële projecten gezet. Hierdoor verdiende het bedrijf dubbel aan de inzet van personeel. Dat schrijft Follow the Money (FTM) vandaag in een uitgebreid artikel waarin ook opnieuw wordt teruggeblikt op gevolgde procedures en betaalde tarieven.

 

Een handvol medewerkers is op het verzoek van TDA om dubbele uren te draaien ingegaan, andere medewerkers vonden dit immoreel, aldus FTM. Er werden in totaal 81 uren dubbel gefactureerd, zo is uit navraag gebleken.

TDA werkte in opdracht van Yource, dat weer een onderaannemer was SOS International was. Tegen Yource in België loopt een strafrechtelijk onderzoek wegens identieke praktijken. De KSF reageert tegen FTM met de uitspraak dat het ‘absoluut niet gebruikelijk is’ dat callcentermedewerkers zonder specifieke afspraken voor twee klanten tegelijk worden ingezet. “We sporen bevoegde instanties aan tot onderzoek en zo nodig om vervolgstappen te zetten.”

Salesmanager Robert Trots van TDA wijst er op dat het contractueel niet verboden was om medewerkers dubbel in te zetten. Hoofdaannemer SOS International bevestigt aan FTM dat over de constructie bij TDA contractueel niets was afgesproken en ook niets is gecontroleerd.

Grote bedragen, maar gebrekkige controle

FTM wijst erop dat er weinig zicht is op de vele honderden miljoenen euro’s die de bron- en contactonderzoeken hebben gekost; maandelijks ging er circa 50 miljoen euro naar de verschillende contactcenters. De totale kosten zijn nergens terug te vinden.

De GGD GHOR meldt alleen dat ‘kritisch wordt gekeken’ naar de bestedingen en er op dit moment een extern onderzoek loopt naar de facturatie door hoofdaannemer SOS International. Welk bureau dit uitvoert en wanneer de uitkomst wordt verwacht, wil de GGD GHOR niet zeggen.

Enorme winsten door riante vergoedingen

FTM meldt ook cijfers over de winsten die geboekt zijn met het klantcontact rondom corona. Zo groeide de winst van de Nederlandse tak van Teleperformance van 4,2 ton in 2019 naar 21 miljoen euro in 2020: een stijging van 4800 procent. Dit was volgens het jaarverslag grotendeels te danken aan het ‘GGD/COVID-project’. Volgens CustomerFirst was de omzet van Teleperformance over 2021 een half miljard euro. In het artikel gaat FTM ook in op de vergoedingen per uur die GGD GHOR biedt.

Tot juli 2021 betaalde de GGD GHOR 39,50 euro per uur voor een bron- en contactonderzoeker aan hoofdaannemer SOS International. Daarna zakte dat naar 37,50 euro. Meerdere onderaannemers van Yource en SOS International bevestigen nu dat zij rond de 30 euro per uur verdienden. ‘Daar konden we een prima jaar mee draaien,’ meldt callcenter Soleo, dat volgens een woordvoerder zo’n 10 procent van de jaaromzet over 2021 uit het GGD-project haalde. In het begin werden voor dit tarief hbo’ers ingehuurd, maar na verloop van tijd werden dat ook veel mbo’ers. De lonen van medewerkers – die grotendeels onder de callcenter-CAO vielen – lagen tussen de 11 en 13 euro bruto per uur. Werknemers die in dienst van de GGD bron- en contactonderzoek uitvoerden, kregen daarentegen tussen de 17 tot 20 euro per uur.

Nieuwe aanbesteding

In augustus vorig jaar startte GGD GHOR een openbare aanbestedingsprocedure: de organisatie zocht vijf organisaties om de komende vier jaar lang al het klantencontact rond corona uit te voeren. Het beschikbare bedrag: 2 miljard euro. Er zijn weliswaar vijf partners uitgekozen, maar de precieze inrichting en verdeling van het werk is nog niet bepaald. Wel stelt FTM vast dat SOS International vorig jaar zonder ruchtbaarheid nog twee extra GGD-opdrachten kreeg. Hoogleraar aanbestedingsrecht Elisabetta Manunza vind dat de gevolgde procedure rammelt. Het gevolg is “dat er richting een partij wordt gekozen zonder andere opties te verkennen.” (FTM/Ziptone)

Lees het volledige artikel op FTM

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top