Steven Voorn draait al wat jaartjes mee in klantcontactland. Maar de laatste jaren is hij vooral zichtbaar met Open Varen, dat hij volgend jaar voor de 15e maal organiseert. Dat moet een speciale jubileum-editie worden, vertelt ‘Mister Open Varen’ aan Ziptone.Â
Tijdens een van zijn laatste interim-opdrachten bekroop hem het gevoel: interimmen is een relatief eenzaam bestaan. “Je komt, bent tijdelijk onderdeel van een team, doet je ding en gaat weer. De factuur maakt een hoop goed, maar tegelijkertijd ben je zo goed als je laatste uur. Het is allemaal behoorlijk vluchtig. Natuurlijk houd je er mooie contacten aan over en interimmen gaat extra goed als je een goed netwerk hebt. Dat helpt ook bij het up to date houden van je kennis.”
Eind november 2018 overleed Voorns vrouw en daarna kreeg Voorn een beroerte. Daardoor viel dat netwerk grotendeels stil. Er waren nog twee kinderen en een hond om voor te zorgen, blikt hij terug. “Er zat heel veel verdriet. Als ik daar nu op terugkijk, ben ik daar niet altijd goed mee omgegaan. Er is helaas geen handleiding voor beschikbaar. Gelukkig is de relatie met mijn kinderen nu goed en ze zijn beiden het huis uit. Ze helpen mee met Open Varen.”
De afgelopen zes jaar heeft Voorn vooral de vruchten geplukt van een paar geslaagde beleggingen in vastgoed, wat voor hem de zware tijd – ook Corona kwam nog voorbij – enigszins verlichtte. En daarnaast zette hij zijn tanden in een nieuw project, de bouw van de Antonia, een duurzaam schip waarmee hij rondvaarten, uitjes, feesten en meetings organiseert.
Netwerk
“Ik denk dat een hoop mensen uit mijn netwerk dachten: die Steven kan niets meer. Of hij is met heel andere dingen bezig. Er werd niet meer gebeld voor klussen. Dat besef kwam behoorlijk hard binnen; sommige mensen hebben me teleurgesteld. Want je kunt ook vragen stellen, dat is niet eng. Uiteindelijk denk ik dat het een combinatie was van allerlei zaken. Gelukkig bood de Antonia veel afleiding. Een paar maanden geleden heb ik besloten: ik doe alleen nog opdrachten in het klantcontactdomein als ze heel bijzonder zijn. Of als ik ergens voor een tijdje parttime in dienst kan. Het is geen kwestie meer van doorlopend moeten interimmen; varen vind ik ook ontzettend leuk.” En Voorn runt alweer een paar jaar twee B&B-appartementen onder de naam Plassenzicht. Niet zonder trots: “Drie sterren.”
Open Varen als constante
Maar ondanks alle andere en nieuwe activiteiten van Voorn is Open Varen al die tijd een constante gebleven – het event is tijdens de coronaperiode in 2020 één keer overgeslagen. Voorn ziet nog steeds de meerwaarde van het event: “Er is al lange tijd weinig anders aan grote evenementen. Vroeger was er Open Golf, een tennistoernooi of de sloepenrally van F&G Publishing (ooit de uitgever van onder meer Call Center Magazine/CCM – red.). Ook de Telecommerce Dagen en de nieuwjaarsborrel van de KSF zijn verdwenen. Open Varen is er nog steeds.”
Open Varen is voor het eerst georganiseerd op 27 augustus 2010, samen met wijlen Geert van Ouwerkerk – en Michiel van Dis van Mtel als eerste hoofdsponsor. Voorn blikt terug: “Geert deed de werving, ik de uitvoering. We hadden zo’n 170 gasten en alles ging mis: het bevoorraden duurde te lang, het parkeren werd een drama, we hadden slecht weer, maar de reacties waren enthousiast. Een jaar later hadden we 300 gasten. De derde editie heb ik zelfstandig georganiseerd, samen met hoofdsponsoren Mtel en Fintrex.”
Niet te massaal
Bij Open Varen wordt betaald per gast in een boot en sponsoren kunnen op allerlei manieren betalen voor zichtbaarheid. “Pas na de eerste vijf edities werd het financiële model wat beter onderbouwd. In het begin werden er drie schippers ingehuurd, nu zijn dat er zo’n 25 en komen er tussen de 500 en 600 gasten. Dat is wat mij betreft ook wel een beetje de limiet: het moet niet te massaal worden.” Onderdeel van de dag is het nemen van lastige beslissingen – bijvoorbeeld kiezen tussen het ‘mooi weer’- of ‘geen mooi weer’-scenario. Bij dat laatste wordt het programma aangepast en is er op een bepaald moment geen weg meer terug, ook al blijft regen toch uit. “In totaal zijn er op zo’n dag zo’n 50 mensen aan het werk om er een geslaagd event van te maken,” zegt Voorn niet zonder trots.
Open Varen naar België?
Voorn heeft al langere tijd de ambitie om Open Varen ook naar België, Duitsland of Engeland te brengen. Onze zuiderburen liggen dan voor de hand: daar maakt de branche een nieuwe opleving door. “Het lijkt me geweldig om in Gent met 100 tot 150 gasten en een stuk of acht boten te beginnen. Het is allemaal niet heel ingewikkeld: bootjes, locatie, eten, drinken en voldoende parkeerruimte. Er zijn enkele Belgische bedrijven die samen met mij de schouders er onder willen zetten, dus wie weet. Maar er is ook lokale executiekracht nodig én iemand met een lokaal netwerk om echte van start te kunnen gaan in België,” hint Voorn richting de Vlaamse klantcontactmarkt.
Hoe gaat de jubileumeditie in 2025 er uit zien?
Ondertussen is Voorn in gesprek met partijen die het concept willen overnemen. Als dat niet lukt, wil hij de organisatie van Open Varen tot zijn zestigste blijven doen. Dat is nog zes jaar. Maar eerst dus het aankomende lustrum in 2025. Dat moet uiteraard een speciale editie worden. Die gaat Voorn weer zelf organiseren, net als de edities van de komende paar jaar. Voorn denkt na over een bijzondere invulling en vernieuwing in het programma. Tipje van de sluier: meer prestige, iets met een captains diner in gala en een verschuiving naar de avond. Voor Voorn is verandering en vernieuwing geen probleem (zo heeft hij Open Varen al op verschillende locaties rondom de Loosdrechtse Plassen georganiseerd), maar hij gaat in ieder geval nog dit jaar met deelnemende bedrijven en sponsoren in gesprek over zijn plannen. To be continued. (Ziptone/Erik Bouwer)
Open Varen 2025 staat op gepland op donderdag 19 juni 2025