PlanMen vernieuwt missie en bedrijfsnaam en gaat door als Vlirdens

by Ziptone

PlanMen vernieuwt missie en bedrijfsnaam en gaat door als Vlirdens

by Ziptone

by Ziptone

Het vakgebied WFM is op de kaart gezet, in ieder geval in klantcontact. Het planningsvraagstuk wint alleen maar aan belang, ook in de andere markten die PlanMen bedient. Daarom geeft PlanMen zichzelf een nieuwe opdracht – en een nieuwe naam: Vlirdens. Ziptone blikt terug en vooruit met Arend van Houwelingen, algemeen directeur.

 

Vlirdens“Vlak na mijn aantreden begin 2020 brak er een roerige tijd aan. Met het uitbreken van de coronapandemie vielen de meeste projecten stil. Maar al heel snel kreeg ik van Oliver (Talens, red.) ’s avonds laat een berichtje: ‘Dit moet je niet zien als een bedreiging, maar als een kans.’ We hebben kort daarna een team bij elkaar gezet om plannen te maken: als planning inderdaad een cruciale rol gaat spelen, hoe zetten wij onze expertise dan zo waardevol mogelijk in?”
Aan het woord is Arend van Houwelingen, in januari 2020 gestart als algemeen directeur van PlanMen. Inmiddels zit hij bijna drie jaar op zijn plek. Bij zijn start waren de ambities duidelijk: “verdubbelen” in een paar jaar tijd.

Versnelling tijdens de pandemie

De coronapandemie zorgde bij PlanMen dus voor een versnelling. De focus op drie markten (naast klantcontact ook zorg en overheid) is verder aangescherpt, niet alleen in sales en marketing, maar ook intern. Daarnaast gaf PlanMen een boost aan het YoungTalent-programma, waarvoor de plannen al een tijdje klaarlagen. “Veel bedrijven hadden hun traineeships in de ijskast gezet, terwijl er door de pandemie juist veel jongeren terugkwamen van verre reizen of de horeca verlieten. We kregen volop aanmeldingen. Achteraf denk ik dat we veel meer mensen hadden moeten aannemen.”

Dat YoungTalent-programma, waarbij elk kwartaal een aantal nieuwe medewerkers instroomt, heeft in ieder geval goed bijgedragen aan de verdubbeling in omvang: de organisatie telt nu zo’n 125 medewerkers. Van Houwelingen verwacht eind volgend jaar op zo’n 150 medewerkers uit te komen. Ook de omzet is verdubbeld: in coronatijd is er veel waardevol werk verzet, veelal met ‘de poten in de modder’ om teams in de zorg en bij de GGD’en te helpen bij het planningsvraagstuk, aldus Van Houwelingen.

Vernieuwing van de missie

“Vijftien jaar geleden is PlanMen opgericht om het vakgebied planning op een hoger niveau te krijgen en organisaties te helpen het planningsproces te professionaliseren. In het vakgebied klantcontact is de WFM-professional al lang niet meer iemand die stilletjes in een hoekje van het contactcenter zit om de puzzel op te lossen. Planning is inmiddels een vak met erkenning. In de zorg en bij de overheid is nog wel wat werk te verzetten, maar de betekenis van het planningsproces is – ook door de coronapandemie – ook daar wel op de kaart gezet. Dus de missie van PlanMen is zo langzamerhand toe aan een herziening. Dat past ook bij het DNA van PlanMen om in een relatief vroeg stadium al na te denken over de volgende stap.”

Nederland loopt vast

“Als team zien we nu dat Nederland op veel punten vastloopt. De vraag naar arbeid overtreft op veel plekken het aanbod en die onbalans zal de komende decennia blijven. Tegelijkertijd komt er veel nieuw werk op ons af door transities; denk aan de zeespiegelstijging. Als we niks ondernemen, is over honderd jaar is het groene hart veranderd in het blauwe hart. We hebben straks duizenden mensen nodig die Nederland tegen het water gaan beschermen. Als we de zorg niet aanpassen, is het straks nodig dat een op de vier mensen in de zorg werkt. Die mensen zijn er niet. Je kunt meer mensen laten werken, je kunt mensen meer laten werken. Daarmee stuur je aan op maximalisatie van het arbeidspotentieel en de vraag is hoe duurzaam dat is. Wij zitten zelf op de lijn van ‘meer werkend maken’ ofwel anders organiseren.”

Vlirdens

Dat ‘maakt meer werkend’ is dan ook de nieuwe pay-off van Vlirdens, de nieuwe naam van PlanMen. Wat die naam betekent, wordt volgend jaar op 12 januari uitgelegd, aldus Van Houwelingen. De naam markeert in ieder geval een frisse nieuwe start; er is bewust gekozen voor een naam die licht schuurt en nog helemaal geladen moet worden. En er wordt afscheid genomen van zowel ‘Plan’ als ‘Men’ – beiden niet meer toereikend en evenmin inclusief.

Van Houwelingen blikt nog even terug op de eerste payoff: ‘PlanMen, rendement kunt u plannen’ verwees vooral naar de winst die te behalen is als je het planningsproces optimaliseert. “Nu is het tijd voor een nieuwe opdracht voor de komende decennia,” aldus Van Houwelingen.

Die opdracht wordt ingevuld met (nog steeds) een duidelijke focus op de drie bestaande markten, die overigens elk een eigen rol of betekenis hebben voor Vlirdens. “Uit de klantcontactsector komt veel innovatie op het gebied van WFM. Bij de zorg ligt een van de grootste vraagstukken voor de komende jaren, daar kan PlanMen veel impact maken. En de overheid is en blijft het fundament onder onze samenleving.”

Verbreding van activiteiten

‘Maakt meer werkend’ zal verder worden ingevuld door verbreding van de activiteiten. “Om werk georganiseerd te krijgen heb je soms meer nodig dan alleen de planningsdiscipline,’ legt Van Houwelingen uit. “Denk aan procesoptimalisatie, waar we vastgestelde problemen nu nog niet oppakken. Een ander aandachtsgebied is vitaliteit: ziekteverzuim heeft een enorme impact op het planningsvraagstuk. Als je organisaties hier kunt helpen, stop je met dweilen met de kraan open. Maar planningsvraagstukken blijven centraal voor Vlirdens, ofwel de sociale kant binnen de organisatie.” Software en data-analytics staan niet op de agenda; maar zelf investeren in leiderschap – nodig om opdrachten tot een succes te maken – juist weer wel.

Verder ligt het in de lijn der verwachting dat Vlirdens zich ook steeds meer zal bezighouden met langetermijnplanning rondom maatschappelijke vraagstukken, stelt Van Houwelingen. “Dat doen we nu al door deel te nemen aan strategische regionale overleggen en samenwerkingsverbanden in de zorg, die ver vooruitkijken.” Meer de diepte in dus, maar “we worden géén strategisch bureau, we willen graag problemen blijven aanpakken én oplossen.”

Groei

Naast focus is groei een voorwaarden om deze strategie te kunnen realiseren. Opnieuw sluit Van Houwelingen niet uit dat er overnames zullen worden gedaan – bijvoorbeeld op het vlak van organisatieadvies of leiderschap – hoewel er nu geen concrete overnamekandidaten zijn. Aansluiting zoeken bij een grotere consultancyfirma gericht op operationele vraagstukken is vooralsnog niet nodig. “We kunnen prima zelf groeien.” Op 12 januari zoals gezegd, zal Vlirdens helderheid verschaffen over de betekenis van de nieuwe naam. (Ziptone/Erik Bouwer)

Ook interessant

Featured, Human Resources ,
Top