Ombudsman Ramlal pleit voor noodnummer voor eerste hulp bij digitale vastlopers

by Ziptone

Ombudsman Ramlal pleit voor noodnummer voor eerste hulp bij digitale vastlopers

by Ziptone

by Ziptone

OmbudsmanDe Amsterdamse ombudsman Munish Ramlal waarschuwt voor de risico’s van nieuwe technologieën. Hij pleit voor een noodnummer dat burgers kunnen bellen als ze digitaal vastlopen en de uitgang uit de digitale kooi niet kunnen vinden. Hij pleit ook voor het recht op een menselijk gezicht als bewoners vastlopen in de gemeentelijke dienstverlening.

 

In vakmedium PubliekDenken spreekt Ramlal over de snelle ontwikkelingen in digitalisering. “Het gaat erom dat we ons vandaag bewust zijn wat er gaande is op het terrein van digitalisering, voordat er geen houden meer aan is. Als we internet direct vanaf het begin beter hadden gereguleerd, zouden we nu niet zo’n afhankelijkheid hebben van Google, Meta en Facebook. AI schrijft al boeken en maakt schilder­werken. Als dit de MS-DOS-versie is, dan staat ons nog heel wat te wachten. Als we dat goed reguleren, dan kan technologie ons een hoop moois bieden. Doen we dat niet, dan kun je wachten op crises en digitale drama’s.”

Digitale randjes

Hij waarschuwt – vanuit zijn praktijk als ombudsman van de Metropoolregio Amsterdam – voor het feit dat steeds meer kafkaëske verhalen van burgers een digitaal randje krijgen. Met een voorbeeld laat hij ook zien dat het uiteindelijk mensen zijn die kafkaëske problemen moeten oplossen, en vaak gaat het dan om het aanpassen van technologie. Ook constateert hij met de oprukkende digitalisering dat uitvoerend ambtenaren die in direct contact staan met de burgers die zij dienen – ook wel street level bureaucrats genoemd – veran­deren in screen level bureaucrats. Het computerscherm wordt leidend. 

Ramlal benadrukt dat digitalisering ongekend veel voordelen met zich mee kan brengen, zoals zelf zaken regelen vanuit huis. “Maar mensen die problemen ervaren en vastlopen in het leven, hebben het nodig om hun verhaal te kunnen doen aan een mens van vlees en bloed.”

Een andere schaduwkant van digitali­sering is ongelijke toegang tot digitale technologie. Ramlal pleit dan ook voor een ‘computerdokter’ in de stad en noemt Cybersoek in Amsterdam als voorbeeld van een plek waar mensen gratis digitale hulp kunnen krijgen. (Publiek Denken)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share

Ook interessant

Customer Experience, Featured

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top