De Amsterdamse woningcorporatie Ymere is gestart met dienstverlening aan dove en slechthorende klanten via Tolkcontact. De organisatie loopt daarmee vooruit op toegankelijkheidsregels die in juni 2025 ingaan.
Â
Ymere raakte via via bekend met de dienstverlening voor doven en slechthorenden: Thomas Schansman van Berengroep – onder meer verantwoordelijk voor de tolken en het Teletolk-platform – zat met iemand van Ymere in een training. Op dat moment kwam een artikel in NRC ter sprake over een groep doven en slechthorenden die na een lange zoektocht naar een geschikt pand intrek kon nemen in een Ymere-pand boven een (luidruchtige) club in Amsterdam. Het zorgde ervoor dat Ymere overging tot het toevoegen van de Teletolk-button op de contactpagina van de website.
Thomas Schansman van Berengroep legt aan Ziptone uit dat er al aardig wat organisaties gebruik maken van het Teletolkportal, een functionaliteit die 1,5 miljoen dove en slechthorende Nederlanders helpt. Naast Ymere maken ook organisaties als ANWB (Ledenservice en Alarmcentrale), het Hilversumse ziekenhuisTergooi, UWV, Transdev, Connection, RET en verschillende gemeenten gebruik van Teletolk.
Het ministerie verzorgt de financiering van de tolken, Berengroep zorgt voor het platform (dat benaderbaar is via de link of de button) en levert ook tolken als onderaannemer van KPN; KPN faciliteert een gratis nummer. Wie als beller gebruik wil maken van deze vorm van support, klikt op de button en wordt daarna vanuit het portal gekoppeld aan een tolk. Beller en tolk zien elkaar als dat gewenst is, want er kan ook voor communicatie via tekst in plaats van gebarentaal worden gekozen. De tolk heeft de spraakverbinding met de organisatie die door de beller wordt benaderd. De oplossing is laagdrempelig, want er is geen software nodig.
In juni 2025 zijn organisaties verplicht om te voldoen aan Europese regels voor toegankelijkheid.