WhatsApp zet stap richting platform

WhatsApp zet stap richting platform

by Ziptone
26 oktober 2020

WhatsApp krijgt er de komende tijd een aantal functionaliteiten bij. Dat heeft COO Matt Idema tegen Reuters gezegd. Een van de eerste uitbreidingen zal een shop-functie zijn, waarbij rechtstreeks vanuit de chat een aankoop kan worden gedaan. Deze functie moet voor bedrijven gemakkelijk te integreren zijn in bestaande commerciële en klantenoplossingen. Daarnaast worden betaalde diensten toegevoegd die zakelijke gebruikers kunnen afnemen. Daarbij moet gedacht worden aan het geautomatiseerd versturen van berichten, tickets en vouchers. Bedrijven zullen klanten zo kunnen laten shoppen, betalen en contact opnemen met de klantendienst, allemaal in dezelfde app.

“Dit helpt WhatsApp om ons eigen bedrijf verder op te bouwen, terwijl we tegelijkertijd meer dan twee miljard mensen gratis end-to-end versleutelde berichten, video- en spraakoproepen bieden en onze diensten verder uitbreiden. We weten dat de meeste mensen WhatsApp willen blijven gebruiken om gemakkelijk met vrienden en familie te communiceren,” aldus WhatsApp in een eigen verklaring.

Volgens het bedrijf sturen op dit moment iedere dag gemiddeld meer dan 175 miljoen mensen berichten naar een zakelijk WhatsApp-account. Het gaat dan vooral om klantenservice-gerelateerde communicatie. Met de genoemde uitbreiding zet moederbedrijf Facebook met WhatsApp een serieuze stap richting platformmodel, zoals bij het Chinese WeChat het geval is. Dat betekent dat e-commerce en communicatie hand in hand gaan. Voor de klantcontactsector levert dat op termijn nieuwe uitdagingen op op het gebied van integratie.

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top