Werknemers en consumenten: GenAI zorgt voor efficiency- en productiviteitswinst

Werknemers en consumenten: GenAI zorgt voor efficiency- en productiviteitswinst

by Ziptone
10 oktober 2024

Een aanzienlijk deel van de Europeanen is op de hoogte van generatieve AI-tools, waaronder 65% van de Nederlandse en 66% van de Europese respondenten. ChatGPT is met 60% de meest algemeen erkende tool in Nederland, al ligt dit niet ver van het Europees gemiddelde van 57%.

 

Dat blijkt uit het rapport “Vertrouwen in generatieve AI”, over een representatief onderzoek van Deloitte waar ruim 30.000 respondenten (zowel werknemers als consumenten) uit verschillende Europese landen deelnamen, waaronder 2.760 in Nederland.

GenAI

Bron: Deloitte

Respondenten gebruiken GenAI-tools voor verschillende doeleinden, waarbij persoonlijk gebruik (47%) vaker voorkomt dan voor werk (28% Nederland, 23% Europees gemiddelde). Ongeveer een derde van de Nederlandse GenAI gebruikers maken minstens één keer per week gebruik van GenAI-tools voor zowel persoonlijk gebruik (32%​) als werkgerelateerd (35%).

Europese respondenten erkennen meerdere voordelen van het gebruik van generatieve AI-tools, vooral zakelijk. De belangrijkste voordelen zijn onder meer de mogelijkheid om taken sneller uit te voeren (38%), de kwaliteit van het werk te verbeteren (35%), nieuwe ideeën te genereren (35%) en het gebruik ter ondersteuning van taken die als lastig worden ervaren (29%). Deze bevindingen benadrukken de efficiëntie- en productiviteitswinst door het gebruik van GenAI-tools.

Zorgen

28% van de Nederlandse respondenten die GenAI gebruikt is extreem bezorgd over het gebruik van deepfakes, 22% over de verspreiding van verkeerde informatie of verspreiding van nepnieuws en 18% maakt zich grote zorgen over mogelijk misbruik van persoonlijke gegevens.

44% van de Europese respondenten die GenAI voor werkdoeleinden gebruikt, zegt dat hun bedrijf het gebruik van deze tools op het werk promoot (35% in Nederland). 19% geeft aan dat hun bedrijf het gebruik van GenAI toestaat, maar niet promoot. 23% geeft aan dat hun bedrijf geen formeel beleid heeft met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkplek.

Het vertrouwen in het gebruik van generatieve AI-tools varieert afhankelijk van de toepassing. Respondenten hebben de neiging deze tools meer te vertrouwen voor het genereren van samenvattingen en het verstrekken van algemene informatie dan meer kritische toepassingen zoals medisch advies of financiële aanbevelingen. 73% van de Europese respondenten zegt vertrouwen te hebben in het gebruik van GenAI, waarbij 19% aangeeft veel vertrouwen in het gebruik van GenAI tools te hebben. Er blijft echter een deel van de gebruikers dat geen vertrouwen heeft, wat wijst op de behoefte aan betere ondersteuning en training. (Deloitte)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top