Chatbotontwikkelaar Watermelon lanceert vandaag een nieuwe functie in haar klantenservicesysteem: AI Search. De nieuwe functie is vergelijkbaar met de Search GPT-functie van OpenAI die afgelopen week is gelanceerd. Deze nieuwe functie stelt AI-chatbots in staat om tijdens een gesprek realtime zoekopdrachten uit te voeren.
AI Search maakt het mogelijk voor klantenservice-chatbots om tijdens een chatgesprek met een klant zoekopdrachten uit te voeren. Hierdoor kan de chatbot direct antwoord geven op vragen met informatie die op dat moment op het internet beschikbaar is. “Chatbots met toegang tot het gehele web kunnen nauwkeurig antwoorden op alle gestelde vragen. Zo kun je een chatbot ook bijvoorbeeld updates vragen over de actuele informatie rond de Olympische Spelen: welk land heeft op dit moment de meeste gouden medailles? Bovendien begrijpt de chatbot contextuele tijdsinformatie, zoals bij vragen over een bestelling van ‘gisteren’,” legt Alexander Wijninga uit, medeoprichter van Watermelon.
Het enige verschil tussen Search GPT en AI Search is dat AI Search van Watermelon ook als optie heeft om specifieke websites te doorzoeken. Search GPT doorzoekt standaard het hele internet. “Deze optie biedt bedrijven de flexibiliteit om hun zoekopdrachten te beperken tot hun eigen domein. Hierdoor ontvangt de klantenservice-chatbot alleen de relevante informatie en is dit voor klanten altijd nauwkeurig en up-to-date”, zegt Wijninga. “Ook kun je meerdere sites of het gehele internet doorzoeken, net zoals bij Search GPT.” (Watermelon)