Wat we doen met e-mail

Wat we doen met e-mail

by Ziptone
17 oktober 2018

Van alle contactkanalen die de gemiddelde organisatie in gebruik heeft, scoort e-mail relatief slecht. De responstijd is lang, de communicatie is indirect en leidt in veel gevallen tot extra vragen en daardoor langdurige mailwisselingen. Toch zijn we er als Nederlanders nog steeds verzot op, zo blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2018. De resultaten in 24 bullits.

E-mail & Social media

  • Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor persoonlijke communicatie en voor zakelijke contacten
  • Redenen om social media te gebruiken: communicatie, entertainment en het volgen van actualiteiten
  • Populairste e-mailproviders: Gmail en Outlook
  • Populairste social mediaplatforms: WhatsApp, Facebook en YouTube

Inschrijven & Uitschrijven

  • 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven
  • 82% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven
  • Het ontvangen van aanbiedingen is de belangrijkste inschrijfreden
  • 79% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar uitgeschreven voor de ontvangst van e-mail nieuwsbrieven
  • Een te hoge frequentie is de belangrijkste uitschrijfreden

Inbox en Leesmomenten

  • Nederlanders ontvangen vooral reclame e-mails
  • Smartphone overduidelijk het meest gebruikte device om e-mails op te lezen
  • Nederlanders vanaf 55 jaar starten hun digitale dag bij voorkeur met e-mail; de rest met WhatsApp
  • Nederlanders lezen hun e-mail óf ’s ochtends óf ’s avonds
  • Nederlanders zijn vooral ’s avonds actief op social media
  • 96% van de Nederlanders checkt zijn e-mail minimaal dagelijks
  • 87% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media

Populariteit & Koopgedrag

  • Als het over privacy gaat, hebben Nederlanders het meeste vertrouwen in e-mail
  • E-mail veruit het populairste kanaal voor het ontvangen van reclame
  • Een klein aantal Nederlanders wil nog wel een servicebericht via SMS; het overgrote deel alleen via e-mail
  • Nederlanders vanaf 55 jaar gebruiken vooral e-mail voor hun persoonlijke communicatie; de rest gebruikt bij voorkeur WhatsApp
  • 46% van de Nederlanders doet maandelijks een online aankoop en 21% wekelijks
  • 72% van de Nederlanders schaft wel eens iets aan via een e-mailbericht
  • Transactiemails en verjaardagsmails zijn populair onder de Nederlanders
  • 22% van de Nederlanders gebruikt het vaakst een smartphone voor online aankopen.

 

Lees ook  VAN E-MAIL NAAR CHAT IN KLANTCONTACT: TIEN TIPS

Technologie
Top