Wantoestanden bij Antwerpse noodcentrale 101

Wantoestanden bij Antwerpse noodcentrale 101

by Ziptone
17 oktober 2022

Extreem personeelstekort bij noodcentrale 101 zorgt in Antwerpen voor een nooit geziene malaise. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen (GVA).

Zo kunnen al een hele tijd verschillende noodoproepen niet meer worden beantwoord. Door de extreem hoge werkdruk moesten zelfs al twee uitgeputte werknemers met de ambulance afgevoerd worden. Ook de werkomstandigheden zijn uiterst slecht. “Het hele noodsysteem staat op instorten”, bevestigt de politievakbond ACV het nieuws.

politieHet noodnummer 101 is van de politiemeldkamer en moet gebeld worden als er sprake is van openbare orde verstoringen of situaties die gevaar opleveren. 112 wordt in België gebruikt voor een directe vraag om een ambulance of brandweer bij ongevallen of brand.

De situatie is in alle provinciale noodcentrales ernstig te noemen, maar in Noodcentrale Antwerpen is het probleem het grootst. “Er zouden hier 77 mensen aan de slag moeten zijn. En er zijn er maar 49 beschikbaar nu. Veel ‘calltakers’ zitten ziek thuis omdat ze uitgeput zijn, en komen wellicht ook niet meer terug. Ze kijken uit naar ander werk”, klinkt het.

Twee van hen zijn de afgelopen twee maand vanop hun bureau met de ambulance afgevoerd ten gevolge van complete uitputting, zo vernamen die van hun arts. We werken hier tot zeventig uur per week. Elke dag minstens twaalf uur en dat in een veeleisend beroep waar opperste concentratie nodig is omdat het over leven en dood gaat.”

Calltakers

Soms is er maar een van de drie of vier calltakers aanwezig, aldus reacties vanuit verschillende noodcentrales aan GVA. “Vele oproepen blijven onbeantwoord. Normaal moeten die mensen in nood steeds teruggebeld worden. Maar dat gebeurt uiteraard niet. Geen tijd. Levens komen zo in gevaar, dat klopt.”

Men probeert de uitgedunde rangen van de calltakers zo goed en zo kwaad mogelijk op te vullen met agenten die normaal de politieploegen moeten aansturen. “Dat lukt voorlopig nog ten dele. Maar dat wil zeggen dat die dispatchers en de agenten van de zogenaamde Real Time Intelligence-ploeg hun eigen taken laten liggen. Zo kunnen die de politieploegen op het terrein geen informatie meer verstrekken over de gerechtelijke voorgeschiedenis van een tegengehouden persoon. We kunnen ook niet meer meegeven of die man een zogenaamde foreign fighter (iemand die wil gaan vechten in oorlogsgebied, red GVA.) is, of hij een wapenvergunning heeft, enz. Ook de ANPR-camera’s – waarmee we normaal veel gestolen of geseinde voertuigen kunnen terugvinden – worden niet meer in het oog gehouden. Sorry, maar dat gaat niet meer. Geen volk.”

Knetterende kabels

Joery Dehaes van de Christelijke vakbond ACV bevestigt de malaise. “In Antwerpen komt daar nog bij dat de mensen uiterst slecht gehuisvest zijn. De elektriciteit is niet gekeurd: de medewerkers horen de kabels knetteren onder de vloer of krijgen een schok als ze hun computerscherm aanraken. Er is angst dat er elk moment brand kan uitbreken. In dat gebouw zitten er ook muizen. Het is al gebeurd dat het lunchpakket dat je ’s ochtends in de proviandkast zet, “s middags aangevreten is door muizen”.

“Bovendien vallen de computersystemen om de haverklap uit”, zegt een welingelichte bron. “Dan moet de calltaker het verslag van de noodoproep op een briefje schrijven en wegbrengen naar de politieman, een bureau verderop, die dan weer ploegen moet aansturen. Dit gebeurt écht! In het programma De noodcentrale op de VRT lijkt alles vlot te verlopen, zegt u? Dat programma is dan ook pure fictie, geheel niet zoals het er in het echt aan toe gaat”, klinkt het boos.

Omwille van die slechte behuizing en de technische problemen is er een melding gemaakt bij de Sociale Inspectie. Die dienst zou komende maand een werkbezoek brengen om een en ander te onderzoeken.

Afgevoerd met ambulance

“Maar voor het personeelstekort moet er nu heel dringend actie ondernomen worden of er gaan nog meer slachtoffers vallen”, aldus Dehaes. “We hebben deze prangende situatie al vaker aangekaart bij de politiedirectie. Die beweert dat ze aan een ‘groot plan’ werkt om de problemen op te lossen. Maar dat blijft maar duren. En de situatie verslechtert verder, getuige de twee mensen die zelf met een opgeroepen ambulance moesten afgevoerd worden. Bij een van hen moest de MUG zelfs ter plekke komen.”

Zowel de Sociale Inspectie als de federale politie wenste niet te reageren over de zaak. Het kabinet van minister Annelies Verlinden van Binnenlandse Zaken reageerde wel. “Uiteraard is het welzijn van onze medewerkers een absolute prioriteit. We gaan dit verder onderzoeken. Wel zijn we volop bezig met de rekrutering van extra mensen om de werkdruk te verlichten. De aanwervingscampagne loopt”, klinkt het. “Zoals gezegd, we horen dit al jaren”, repliceert de vakbondsman. (GVA)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top