Kunstmatige intelligentie (AI) verhoogt de arbeidsproductiviteit en vermindert de krapte op de arbeidsmarkt. Maar het kan ook leiden tot banenverlies en een grotere mismatch tussen vraag en aanbod. Dit staat in een UWV-rapport waarvoor 19 experts zijn geïnterviewd over de impact van AI op de arbeidsmarkt.
Door het gebruik van generatieve AI stijgt de productiviteit en zijn er minder mensen nodig voor hetzelfde werk. Toch verwachten deskundigen niet dat dit op korte termijn tot massawerkloosheid zal leiden. Wel zullen bepaalde taken geheel of deels vervangen worden door kunstmatige intelligentie. Ook groeit door AI de behoefte aan digitale en kritische vaardigheden. Doordat AI bepaalde vakinhoudelijke taken overneemt, worden menselijke soft skills zoals communicatieve vaardigheden, samenwerken en ethisch besef belangrijker.
Klantenservicemedewerker is kwetsbaar beroep
Het is zeer de vraag of hoger opgeleiden als ‘verliezer’ uit de bus komen; er dreigt minder ‘acuut gevaar’ van baanverlies voor deze groep; dat is mogelijk wel het geval bij kwetsbare beroepen en sectoren die het UWV aanwijst. Door AI daalt de vraag naar beroepen met veel routinematige taken en een sterke focus op taal of data. Het UWV benoemt hierbij onder andere administratieve beroepen en het beroep van klantenservicemedewerker.
Werken met kunstmatige intelligentie vergroot de productiviteit en het werkplezier van werknemers. Bepaald werk wordt bereikbaar voor mensen die voorheen buitengesloten bleven. Maar evengoed kan de inzet van AI ook de druk op starters of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vergroten. Verlies van autonomie is een ander risico.
Werkgevers moeten met hun medewerkers over AI praten en in scholing investeren, waarschuwen experts. Zo maken zij hun organisatie toekomstbestendig. Digitale geletterdheid wordt een onmisbaar onderdeel van onderwijs en bijscholing.
Voor het rapport ‘Op weg naar AI die werkt voor iedereen’ interviewde UWV 19 deskundigen over het effect van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt. (UWV)