Vooral Millennials vragen om ethische regels rondom AI

Vooral Millennials vragen om ethische regels rondom AI

by Ziptone
5 september 2019

Internationaal verwachten bedrijven de komende jaren artificial intelligence (AI) toe te passen in hun organisaties, maar ze voeren nog nauwelijks discussie over de ethische aspecten. Dit blijkt uit onderzoek van Genesys onder werkgevers en werknemers uit verschillende landen. Meer dan de helft van de ondervraagde werkgevers in dit internationale onderzoek geeft aan nog geen richtlijnen op papier te hebben over het ethisch gebruik van AI of bots. 21% van de respondenten maakt zich wel zorgen over de mogelijkheid dat bedrijven AI op een onethische manier kunnen gebruiken.

Volgens Merijn te Booij, chief marketing officer van Genesys, geeft het onderzoek inzicht in hoe bedrijven en hun werknemers denken over de implicaties van AI. Te Booij ziet een rol voor de technologie-gemeenschap om bedrijven te helpen om “ethisch op het goede pad te blijven.”

Bijna tweederde (64%) van de ondervraagde werkgevers verwacht dat hun bedrijf in 2022 AI of geavanceerde automatisering gebruikt, onder meer voor het ondersteunen van efficiency in de bedrijfsvoering, personeelsbezetting, budgettering en prestaties. Op dit moment past slechts 25% van de ondervraagde bedrijven AI al toe. Maar ondanks deze groeiende trend zegt 54% van de ondervraagde werkgevers zich niet druk te maken dat AI onethisch zou kunnen worden gebruikt door hun organisaties of door individuele medewerkers (52%). Medewerkers lijken er geruster op dan hun bazen, met slechts 17% die zorg uitspreekt over hun bedrijf.

Een behoorlijk aantal van de ondervraagde werkgevers (28%) maakt zich zorgen dat hun bedrijf in de toekomst verantwoordelijk wordt gesteld voor een onvoorzien gebruik van AI. Toch geeft slechts 23% aan dat er op dit moment een beleid is opgeschreven over het ethisch gebruik van AI/bots. Ondertussen vindt nog eens 40% van de werkgevers zonder een uitgeschreven beleid voor AI en ethiek dan hun bedrijf het wel zou moeten hebben. Een standpunt dat gedeeld wordt door 54% van de medewerkers.

Nog interessanter is dat net iets meer dan de helft van de werkgevers (52%) gelooft dat bedrijven verplicht zouden moeten worden tot een minimum percentage menselijke medewerkers ten opzichte van AI-gedreven robots en machines. Medewerkers zijn meer geneigd (57%) dan werkgevers (52%) een dergelijke eis van vakbonden of toezichthouders te steunen.

Het onderzoek van Genesys onderstreept dat Millennials (tussen 18-38 jaar) de leeftijdsgroep vormen die het meest op zijn gemak is met technologie ,maar ook het sterkst van mening is dat grenzen moeten worden vastgesteld. In alle landen sloegen de vragen over AI en ethiek meer aan bij Millennials dan bij de Generatie X (39-54 jaar) en Babyboomers (55-73 jaar). Of het nu gaat om bezorgdheid over AI, de behoefte aan bedrijfsbeleid voor AI en ethiek, zorg over aansprakelijkheid gerelateerd aan misbruik van AI of de bereidheid voor een minimale ratio mens-AI – het is de jongste groep werkgevers die het meest consistent zorg uitspreekt. Zo is bijvoorbeeld 21% van de Millennia-werkgevers bezorgd over onethisch gebruik van AI door hun bedrijf in vergelijking met 12% van de Generatie X en slechts 6% van de Babyboomers.

Het online onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Genesys door Vitreous World, in zes landen (Verenigde Staten, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland) bij 1.103 werkgevers en 4.207 werknemers uit 28 verschillende branches. Hen is gevraagd naar hun mening over de huidige en toekomstige invloed van AI op hun werkplek. (Genesys)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Technologie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top