Voice-assistent: wel in contactcenter, niet op smartphone

Voice-assistent: wel in contactcenter, niet op smartphone

by Ziptone
12 maart 2021

De Nederlandse consument lijkt niet geïnteresseerd in voice-assistenten op zijn smartphone. Het gebruik daalt. Bij callcentra daarentegen wint de spraakinterface aan interesse, als vehikel om klantcontact te automatiseren. Dat schrijft Emerce naar aanleiding van een onderzoek van Nationale Voice Monitor 2021, van bureau Smartvoices.

Het gebruik van de spraakassistenten in smartphones vorig jaar is gedaald van 82 naar zeventig procent. Het gebruik van slimme luidsprekers zit wel in de lift qua gebruik: van 24 naar 41 procent. Volgens Smartvoices is Google marktleider in voice-assistenten. Dat heeft 64 procent, gevolgd door Apple (40%), Samsung (12%) en Amazon (8%). De verdeling is stabiel.

Hoewel het gebruik van de digitale assistenten iets is toegenomen, lijkt de grootste stijging achter de rug. Wel wordt spraak steeds meer in een zakelijke omgeving ingezet: als oplossing voor een probleem of als middel om efficiënter te werken. Ook ziet Smartvoices een hogere acceptatie onder consumenten om bij contact met bedrijven zaken te doen via een voicebot: in 2019 was dat 13 procent, nu is dat 20 procent. (Emerce)

Technologie

One Comment

  1. Klopt helemaal denk ik, en is voor mij onbegrijpelijk. Ik spreek vrijwel alles in. En Siri is niet eens de snelste van begrip. Nooit begrepen waarom praten tegen een machine niet populairder is. En ik kán 10 vingers blind typen en haal een heel redelijke snelheid. Toch vind ik spreken heel veel prettiger. Maar in mijn huishouden ben ik de enige.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top