VodafoneZiggo de fout in met cold calling onder zzp’ers en consumenten

VodafoneZiggo de fout in met cold calling onder zzp’ers en consumenten

by Ziptone
14 mei 2025

VodafoneZiggoVodafoneZiggo verkoopt zakelijke abonnementen via externe telemarketingbureaus die bewust gebruikmaken van misleidende verkooptechnieken en cold calling. Dat meldt het FD.

 

Het telecombedrijf, dat te kampen heeft met een krimpend klantenbestand, heeft twee contactcenters ingehuurd voor outbound telemarketing. Beide bedrijven, MAE Group en Quick Net Solutions, benaderen zzp’ers en consumenten op basis van cold calling. Bovendien gebruiken ze gespreksmethoden waarbij ze potentiele klanten bewust agressief benaderen en niet goed voorlichten bij het pitchen en afsluiten van een zakelijk internet- en telefoniecontract met VodafoneZiggo.

Cold calling is sinds 2021 verboden. De meeste gedupeerden die het FD sprak, geven aan dat er in het geval van VodafoneZiggo van een klantrelatie en/of toestemming geen sprake was. Zowel VodafoneZiggo als de telemarketingbureaus willen niet uitleggen hoe er aan de telefoonnummers van zzp’ers wordt gekomen en waar de toestemming om hen te bellen op is gebaseerd.

Deze bevindingen komen naar voren uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met het FD en actualiteitenrubriek EenVandaag. Het team van journalisten kreeg geen inhoudelijke reactie van VodafoneZiggo, dat verwijst naar de verantwoordelijkheid van de ingehuurde bedrijven. Beide telemarketingbedrijven waren niet bereikbaar voor commentaar.

Agressieve verkoopmethoden

VodafoneZiggoHun verkoopaanpak wordt door klagers op internetfora omschreven als agressief en hondsbrutaal. Op social media rouleren video’s waaruit blijkt dat er weinig respect is voor potentiële klanten. Er wordt gesproken over de ‘sheepfactor’: de verkoper moet de potentiële klant attenderen op signalen uit ‘de wijk’ over traag standaard-internet en zeggen: ‘De meeste mensen in uw wijk zijn al overgegaan op dit pakket.’ Telemarketeers worden door hun trainers ook aangespoord om expres snel en binnensmonds over essentiële onderdelen – zoals de loopduur en de prijzen van het contract – te ‘mompelen’.

ZZp’ers

ZZp’ers vormen een gewilde doelgroep, want een ondernemer heeft geen recht op veertien dagen bedenktijd. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt op vragen van het FD dat er wat betreft ongewenste telemarketing richting zzp’ers sprake is van een ‘hardnekkig probleem’. Volgens geraadpleegde juristen zijn de afgesloten overeenkomsten bij de rechter te ontbinden.

VodafoneZiggo werkt volgens het FD sinds 2021 samen met MAE Group voor de telemarketing. Over heel 2024 liepen 137.100 internetklanten weg. Begin mei liet het bedrijf weten de komende maanden zo’n 400 banen te schrappen. (FD)

Lees het volledige artikel

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience, Featured

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top