VNG lanceert track & trace service voor statusupdates

VNG lanceert track & trace service voor statusupdates

by Ziptone
21 februari 2023

De nieuwe dienst MijnZaken is een track and trace service die inwoners, ondernemers en medewerkers inzicht geeft in de status van een aanvraag. Denk aan een toeslag, subsidie, paspoort of vergunning.

MijnZaken brengt de status van een aanvraag in kaart, zelfs als meerdere overheidsorganisaties betrokken zijn. Het geeft duidelijkheid op vier momenten: intake, behandelen, besluiten en bekend maken. Dit geeft burgers meer inzicht en overzicht. Ook gemeentelijke medewerkers hebben toegang tot MijnZaken en kunnen burgers bij de balie of telefonisch de status van hun aanvraag doorgeven.

track and trace

Het doel van de MijnZaken service is het verbeteren van de klantinteractie (tevreden inwoners) en het voorkomen van onnodige contacten (minder kosten). Op basis van de MijnZaken service ontstaat zowel bij inwoners alsook bij medewerkers inzicht, overzicht en uitzicht. Hiermee wordt inzichtelijk hoe het ervoor staat met de behandeling van een aanvraag, welke vragen daarover zijn gesteld en op welke manier deze zijn beantwoord.

De MijnZaken service is in 2022 door een innovatiegroep van zes gemeenten tot stand gebracht onder coördinatie van VNG Realisatie. Elke gemeente heeft daarbij een eigen casus uitgewerkt. De gemeente Tilburg richtte zich op klachten. De gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO-gemeenten) richtten zich op het bezwaar WOZ-aanslag. De gemeente Buren richtte zich op de individuele inkomsten toeslag. En de gemeente Den Haag richtte zich op de subsidie geluidsanering. We zijn deze gemeenten en hun leveranciers dankbaar voor hun pionierswerk, dat heeft geresulteerd in de eerste versie van de MijnZaken service.

Deze trcak and trace dienst is open source beschikbaar en ontwikkeld vanuit Omnichannel, Common Ground en de standaard Zaakgericht Werken. Gemeenten die hun dienstverleningen willen verbeteren kunnen de Startgids MijnZaken Service downloaden. Hierin lees je onder andere wat er komt kijken bij het testen en bouwen en hoe je de MijnZaken service in je organisatie implementeert.

Gebruikersvriendelijke, begrijpelijke en transparante dienstverlening is een kernpunt in de Werkagenda. MijnZaken draagt hieraan bij en zorgt dat de dienstverlening beter aansluit op de behoeften van inwoners. (VNG Realisatie)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top