Vlaanderen voert audit uit bij alle callcenters voor contacttracing

Vlaanderen voert audit uit bij alle callcenters voor contacttracing

by Ziptone
30 november 2021

Na de fraude bij een van de zes callcenters die ingezet worden voor contacttracing, start Audit Vlaanderen met een onderzoek naar de andere callcenters. “We hebben in juli 2020 al gewaarschuwd voor fraude via zogezegde opleidingen”, zegt Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche (Vooruit). Dat schrijft de Vlaamse krant Het belang van Limburg.

Afgelopen weekend werd bekend dat callcenter Mifratel, een dochteronderneming van de internationale firma Yource, mogelijk al sinds januari fraudeert. Medewerkers die ingeschreven stonden als contacttracer om besmette coronapatiënten en hoogrisicocontacten te contacteren, belden in werkelijkheid naar klanten van onder meer een telecombedrijf of winkelketen. Ze registreerden zich als ‘in opleiding’, waardoor hun uren als contacttracer wel werden doorgerekend aan de overheid. Eén contacttracer alleen al die geen enkel telefoontje deed, maar wel 1.497 werkuren registreerde aan 41,63 euro per uur, zou zo 62.000 euro aan belastinggeld gekost hebben. In het totaal gaat het mogelijk om fraude van meer dan een miljoen euro.

Registratie

De prestatielijsten zelf, waar de uren van de contacttracers op worden bijgehouden, kwamen niet bij de overheid terecht. “Wij kregen enkel de facturatie met het totaal aantal gepresteerde uren. Niet de uren opgedeeld per callcenter”, legt Moonens uit. “Dat was op zich niet nodig zolang er geen problemen waren. Individuele controle van individuele werknemers zou voor ons veel te ver gaan. In de audit zal worden nagekeken of de uurregistraties en de logins op het systeem overeenkomen met wat er gefactureerd is. We deden wel al controle op een aantal kwaliteitsparameters en het eindresultaat van het contactonderzoek. Hoeveel telefoons zijn er gepleegd en hoeveel mensen zijn er bereikt?”

Pijnlijk: personeelstekort contract tracing

Volgens Moonens had de fraude weinig invloed op de werking van de contacttracing. Het contactonderzoek loopt door het wegvallen van de capaciteit van Yource nog verder vast, aldus Het Nieuwsblad. Dat stelt vast dat amper de helft van de positief geteste personen nog een telefoontje van de speurders kreeg. En door het wegvallen van callcentrum Yource, dat mogelijk fraudeerde, zal dat aantal deze week nog fors slinken. Volgens Moonens werd AZG “in de voorbije periode zelfs zo overspoeld dat nog maar de helft van alle besmette personen een telefoontje kreeg.” De verwachting is dat er de komende dagen nog veel minder mensen gebeld zullen worden. “Op een moment dat we al mensen te kort hebben, is het natuurlijk wel extra pijnlijk dat blijkt dat een van onze callcenters niet iedereen inzet die beschikbaar is.”

Kwetsbaarheid al eerder gemeld

Oppositiepartij Vooruit heeft al langer kritiek. “We hebben in juli 2020 gewaarschuwd voor het systeem van de contracttracers die zogezegd in opleiding waren”, zegt Vlaams Parlementslid Freya Van den Bossche. “Toen ging dat al om 250 voltijdsen. Heel erg veel. Volgens getuigenissen uit callcenters bleek op dat moment al dat ze pro forma in het systeem moesten inloggen om die vergoeding toch maar te claimen. Dat hebben we toen ook letterlijk zo gezegd in het parlement, toch zijn er bij de regering geen alarmbellen afgegaan. Tot nu toe is er in het totaal al ongeveer 120 miljoen euro uitgegeven aan contacttracing. Die fraude is al langer bezig, we denken ook dat het om meer dan 1 miljoen euro gaat.”

Vooruit heeft ook vragen over KPMG. Volgens Zorg en Gezondheid is KPMG een onderaannemer van het consortium van callcenters. “KPMG factureert 95 euro per uur om te coördineren en te controleren. Hebben ze dan niks gezien?” (HBvL/Het Nieuwsblad)

Customer Experience ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top