Vlaams ‘Happy Customer Charter’ komt in oktober

Vlaams ‘Happy Customer Charter’ komt in oktober

by Ziptone
25 augustus 2022

In oktober 2022 treedt in België een vernieuwd charter in werking dat de klantvriendelijkheid van callcenters en helpdesks wil verbeteren. Het richt zich niet alleen op dienstverlening via de telefoon, maar ook via nieuwe digitale kanalen zoals Whatsapp. Bovendien is het de bedoeling dat meer bedrijven het charter ondertekenen, dan enkel uit de telecom- of nutssector.

Het vorige charter voor klantvriendelijkheid bestond sinds 2011. Het charter bepaalt hoe klanten een bedrijf kunnen bereiken, hoeveel dat mag kosten en hoe vaak er mag worden doorverbonden.

De update, die al afgelopen voorjaar is opgestart, is onder andere nodig omdat er meer kanalen zijn bijgekomen. Bert Vanmanshoven, CCO van facilitair contactcenter KORAMIC2ENGAGE en voorzitter van de Vlaamse branchevereniging Customercontact.be, geeft aan dat ook de focus – voorheen vooral op telefonie- en nutsbedrijven – zal worden verbreed, met name omdat er de afgelopen tien jaar negen andere bedrijven zijn toegetreden tot het charter. Ook de naam van het charter verandert: het gaat het Happy Customer Charter heten. Het wordt eind september gepresenteerd in Brussel.

Het charter heeft geen bindend karakter en er zijn vooralsnog geen sancties mogelijk. Maar de Vlaamse staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker geeft desgevraagd aan dat de Economische Inspectie “een oogje in het zeil houdt en bedrijven kan aanmanen zich aan de regels te houden”.

Vanmanshoven wil dat het charter uitgroeit tot een label dat bedrijven op hun site kunnen zetten, waardoor klanten zien dat het betreffende bedrijf de klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft. En dat het label bijvoorbeeld een rol kan spelen bij aanbestedingen. Hij hoopt op zo op een onderscheid tussen bedrijven mét het label en ‘cowboys’. (De Bestuurder)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top