Verzet binnen Booking.com tegen outsourcing

Verzet binnen Booking.com tegen outsourcing

by Ziptone
27 mei 2022

Bronnen binnen Booking.com melden dat ondernemingsraden van Booking-kantoren in Barcelona en Berlijn het bedrijf voor de rechter hebben gedaagd. Het personeel van deze locaties is ontevreden over hoe Booking.com de reorganisatie van de klantenservice afhandelt die het bedrijf in februari aankondigde. Dat schrijft NRC Handelsblad. Onderdeel van die reorganisatie is dat duizenden werknemers van de klantenservice van Booking.com per 1 juni 2022 in dienst van het Luxemburgse Majorel komen, een aan de Amsterdamse beurs genoteerd bedrijf dat wereldwijd klantenservicediensten verzorgt. Majorel neemt het werk van twaalf van de veertien klantenservicekantoren over. Alleen de medewerkers van kantoren in Manchester en Amsterdam blijven direct voor Booking.com werken en krijgen andere taken toebedeeld.

In een e-mail aan het personeel benadrukte de Amerikaanse Booking-topman Glenn Fogel destijds dat de reorganisatie nodig is om “flexibel te kunnen zijn”, zodat het bij vakantiepieken meer en op andere momenten minder arbeidskrachten kan inzetten. Werknemers van de klantenservice, nu vast in dienst bij Booking.com, vrezen een ernstige verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden.

De ondernemingsraad van het hoofdkantoor in Amsterdam heeft daarnaast het bestuur voor de rechter gedaagd. Onderwerp van de zaak zijn personele veranderingen op de ‘content agency’-afdelingdie zich bezig houdt met webcontent. De rechtszaak dient volgende week donderdag bij de Ondernemingskamer in Amsterdam. In Amsterdam werken ruim vijfduizend van de 17.500 werknemers. (NRC)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top