Teleperformance verkrijgt PSO-certificering

Teleperformance verkrijgt PSO-certificering

by Ziptone
6 december 2021

Teleperformance heeft trede 1 van de PSO-certificering behaald. Hiermee toont de organisatie aan dat zij meer dan gemiddeld sociaal onderneemt, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. Teleperformance is de eerste organisatie in de contactcenter-branche die deze certificering ontvangt.

Teleperformance heeft volgens de audit-commissie laten zien dat zij niet alleen in kwantiteit (aantallen medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt) voldoet aan de PSO-criteria, maar dat het bedrijf ook aan de kwalitatieve eisen voldoet. De organisatie onderscheidt zich door kwetsbare groepen een kans te bieden om duurzaam aan de slag te gaan bij Teleperformance.

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. De PSO inventariseert onder meer hoe het aantal werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt zich verhoudt tot het totaal aantal werknemers. Daarnaast toetst de PSO of de organisatie zorgvuldig omgaat met de medewerkers (kwalitatieve eisen). Werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen deze classificatie bij het UWV of de gemeente. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werknemers die onder de WIA of Wajong vallen, oudere werknemers of langdurig werklozen.

Daarnaast worden de inkopen van producten en/of diensten bij PSO-gecertificeerde organisaties en SW-bedrijven omgerekend naar het aantal fte van de PSO-doelgroep dat aan dit deel van de omzet heeft meegewerkt. Dit wordt de ‘indirecte bijdrage’ genoemd. Met dit laatste komt de ketenstimulering op gang. De directe- en indirecte bijdragen worden bij elkaar opgeteld tot een totale sociale bijdrage.

Een auditor van een certificerende instelling voert vervolgens een onafhankelijke toetsing uit. De auditor kijkt niet alleen naar het percentage medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt ten opzichte van het totale personeelsbestand, maar toetst ook of de organisatie zorgvuldig omgaat met de medewerkers (kwalitatieve eisen).

Doorlopend bijsturen

Teleperformance ziet de PSO-certificering niet als doel, maar als meetinstrument: waar staat de organisatie nu en welke vervolgstappen zijn nodig om te zorgen voor een succesvolle landing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Liesbeth Polman, HR Director bij Teleperformance Benelux: “We optimaliseren continu de facetten binnen de organisatie om werknemers ruimte en begeleiding te geven. Zowel recruiters, HR-adviseurs als supervisors ontvangen trainingen. Wat zijn de behoeften van onze werknemers? Welke aanpassingen voeren we door om beter aan te sluiten bij die behoeften? Zijn er specifieke trainingen nodig voor bepaalde doelgroepen? Dat zijn punten waar we ons de komende tijd op focussen bij de certificering voor trede 2.”

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top