Telemarketing opt-out in Zweden ter discussie

Telemarketing opt-out in Zweden ter discussie

by Ziptone
17 maart 2025

De Zweedse Consumentenautoriteit Konsumentverket, een overheidsinstantie, heeft plannen om de bestaande opt-out regeling voor telemarketing te vervangen door een opt-in. De plannen stuiten op verzet bij de Zweedse branchevereniging voor klantcontact.

 

Klantcontact-brancheorganisatie Kontakta en NIX-telefon, het Zweedse bel-me-niet-register, zijn allebei tevreden met de bestaande regeling. NIX-telefon regelt op een centrale plek de opt-out registratie. Door een telefoonnummer te registreren bij NIX Telefon, kunnen consumenten de telemarktingbedrijven laten weten dat ze niet telefonisch willen worden benaderd. Bedrijven die de NIX-telefoonregels volgen, moeten hun contactlijsten controleren aan de hand van het NIX-telefoonregister en voorkomen dat ze geblokkeerde nummers bellen.

Volgens Kontakta functioneert deze zelfregulering goed en is deze in balans met de behoefte van het bedrijfsleven om nieuwe klanten te bereiken. Het Zweedse consumentenbureau dringt er echter toch op aan om “nee bedankt” tegen telemarketing (opt-out) te vervangen door “ja bedankt” (opt-in).

Opt-in en opt-out

“Op het eerste gezicht lijkt opt-in misschien beter – je zegt immers ‘ja’ in plaats van ‘nee’,” aldus Kontakta. Die vereniging verwijst naar EU-landen die opt-in gebruiken, zoals Duitsland en Oostenrijk. Daar zou het model minder goed werken dan het bestaande model in Zweden. Kontakta zegt ook dat het verzamelen van toestemming een business op zich is waar gespecialiseerde bedrijven zich volledig op richten. Het verzamelen van toestemming op industriële schaal en deze vervolgens doorverkopen staat er bekend als ‘lead collection’.

In tegenstelling tot opt-out, dat gebaseerd is op het NIX-register, zou er bij opt-in niet langer één plek zijn waar consumenten ‘nee bedankt’ kunnen zeggen tegen telemarketing, aldus Kontakta. In plaats daarvan zullen alle leadverzamelaars hun eigen registers ontwikkelen. Consumenten zouden dan verplicht zijn om alle gegeven toestemmingen bij te houden en hun toestemming bij elk afzonderlijk bedrijf in te trekken, aldus Kontakta, dat niet verwijst naar de optie van meer beperkende wetgeving zoals die in Nederland bestaat. (Kontakta)

Follow by Email
Facebook
X (Twitter)
Whatsapp
LinkedIn
Share
Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top