Telemarketing definitief van opt-out naar opt-in

Telemarketing definitief van opt-out naar opt-in

by Ziptone
26 januari 2021

Vandaag (26 januari 2021) is in de Tweede Kamer de herziene Telecommunicatiewet aangenomen. Belangrijkste aanpassing in de wet is de invoering van een opt-in-systeem voor ongevraagde telemarketing voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen. Hiermee komt definitief een eind aan het bestaande opt-out-systeem, waarvoor een inschrijving in het Bel-me-niet-register voldoende was. Vanaf nu mag telemarketing aan natuurlijke personen alleen plaatsvinden als consumenten hiervoor vooraf uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven.

Bel-me-niet-register verdwijnt

De aanpassing komt na een jarenlange strijd over het Bel-me-niet-register, dat in 2009 werd geïntroduceerd met als voorwaarde dat de telemarketingsector ook met zelfregulering zou komen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat de regels echter regelmatig zijn overtreden en heeft daarnaast vastgesteld dat ook gebeld worden als ‘warme klantrelatie’ tot irritatie leidt. De ACM spreekt van grote aantallen klachten. Het Bel-Me-Niet Register wordt dan ook afgeschaft.

Nadrukkelijk toestemming

Het geven van toestemming voor telemarketing dient een duidelijke actieve handeling te zijn die volstrekt helder maakt dat er toestemming wordt verleend. Hierbij kan je denken aan het aanvinken van een vakje op een website. Telemarketing zonder toestemming is nog steeds toegestaan mits er gesproken wordt over ‘eigen gelijksoortige producten of diensten’. Het recht op verzet moet daarbij nog steeds duidelijk worden gemaakt. Het mag dus alleen gaan om producten of diensten die in lijn liggen van datgene wat de aanbieder al doet, dus binnen het aanbod dat de klant al afneemt van de organisatie.

Waar consumenten voorheen zich afvroegen of het Bel-Me-Niet Register wel werkte, zal een eventuele discussie aan de telefoon nu veel meer gaan over of de telemarketing wel volgens de nieuwe regels is. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: de organisatie die belt moet zich kenbaar kunnen maken en moet bereikbaar zijn.

Goede doelen: minder mogelijkheden

Volgens vakblad Fondsenwerving maakt de gewijzigde wet het voor goede doelen veel moeilijker om de telefoon te gebruiken als wervingsmethode. Toch is er een amendement (door Kamerleden Palland/Bromet) aangenomen waarin bij goede doelen het klantrelatiebegrip ietwat verruimd wordt. Charitatieve organisaties mogen ook mensen bellen die vrijwilligerswerk doen voor een organisatie of manifestaties bijwonen. Maar voor dat laatste is het opvragen van contactgegevens nodig en dus toestemming. In de praktijk levert dit nauwelijks voordeel op voor goede doelen en is de herziene wet dus een flinke beperking. Ook is een amendement aangenomen waarbij de Kamer van Koophandel niet langer adresgegevens mag delen met derden. (Klantcontact.nl)

DMCC schreef eerder een uitgebreide analyse over de nieuwe regels

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top