De overheid maakt er een prioriteit van om ook online haar dienstverlening aan te bieden, maar doet de Belgen tegelijk verdwalen in een digitale doolhof. Dat schrijft de Vlaamse zender VRT naar aanleiding van de lancering van MyGov.be, een nieuwe app van Belgische federale overheid die dienst moet doen als digitale portefeuille ofwel e-wallet.
VRT somt op wat er dreigt te ontsporen in het landschap van Vlaamse overheids-apps. Zo lijkt de naam van de nieuwe MyGov.be app nogal sterk op GovApp, ook een digitale toepassing van de Vlaamse overheid. Die werd twee jaar geleden gelanceerd en dient om de burger te informeren via korte berichten. Dezelfde naam, maar twee totaal verschillende toepassingen.
De verwarring is niet fictief. Uit onderzoek blijkt dat minder dan een derde van de Vlamingen de websites en apps van de overheid duidelijk en toegankelijk vindt. VRT NWS haalt verschillende bronnen aan die bevestigen dat het steeds onoverzichtelijker wordt voor burgers. Een deel van de verklaring voor de wildgroei aan apps ligt in het feit dat de federale, de Vlaamse en de Brusselse overheden allemaal eigen bevoegdheden hebben en daarvoor ook vaak eigen online toepassingen.
Meerdere portals
MyGov.be is de nieuwe app van de federale overheid die zal fungeren als e-wallet en digitale identiteit. Het is daarmee ook de vervanger van het fysieke rijbewijs of identiteitskaart als iemand die documenten niet bij zich heeft. De wallet is ook de plek waar geboortecertificaten of huwelijksaktes kunnen worden opgevraagd. En MyGov.be is gekoppeld aan de Belgische berichtendienst eBox en pensioenoverzicht MyPension. Maar Vlamingen kunnen voor veel zaken ook terecht op Mijn Burgerprofiel, voor Brusselaars is dat de Irisbox. MyGov.be is onderdeel van het Europese beleid om alle Europeanen van een digitale identiteit en wallet te voorzien. In alle EU-landen mogen wallets – die voldoen aan standaarden – ook worden ontwikkeld en aangeboden door commerciële partijen.
Andere apps en portals
Naast MyGov.be (‘De digitale portefeuille voor al uw overheidsinformatie’) en eBox (digitale brievenbus voor burgers waarop 220 overheidsdiensten zijn aangesloten) zijn er ook andere toepassingen voor het doen van zaken met de overheid, aldus VRT NWS: Mijn Burgerprofiel (digitaal loket om overheidszaken te kunnen regelen); platformen zoals Doccle, Zoomit en POM (privé-aanbieders van digitale diensten waarop je facturen en documenten van bedrijven en instellingen kan ontvangen, afhandelen en/of bewaren); Itsme (authenticatie-app of digitale identiteitskaart). (VRT)