Ambtenaren moeten niet raar opkijken als ze binnenkort vaker post retour krijgen, aldus vakblad Binnenlands Bestuur. Steffie.nl ontwierp een sticker die mensen op de envelop van een moeilijke brief kunnen plakken. ‘Retour afzender. Deze brief is te ingewikkeld voor mij. Stuur een versie in makkelijke taal’ staat erop. Via een QR-code kan de ontvanger lezen aan welke eisen de brief moet voldoen om wél begrijpelijk te zijn.
Volgens Jacques de Wit, directeur van Leer Zelf Online, verandert er ondanks de convenanten voor meer toegankelijkheid niets. “Het wordt steeds erger met de ingewikkelde brieven en digitale procedures van de overheid.” Een voorbeeld is het Tijdelijk Noodfonds Energie. Voor veel gemeenten is dit een zogeheten ‘voorliggende voorziening’ – een inwoner moet aanspraak maken op deze regeling voordat hij bijvoorbeeld in aanmerking komt voor Bijzondere bijstand voor energiekosten. Maar om een aanvraag bij het noodfonds te doen, moest de inwoner tot voor kort wel in staat zijn om een app te installeren en die te koppelen aan DigiD. De Wit: “We hebben het tien ervaringsdeskundigen laten proberen. Het lukte niemand.”
Voor die mensen die onleesbare brieven van overheidsinstellingen ontvangen, is er nu de ‘retour afzender’-sticker. Volgens De Wit gaat het hard met de bestellingen. Bestellen kan hier. (Ziptone)
Customer Experience
ik ben geïnteresseerd in de sticker ‘retour afzender’ maar ik vind nergens hoe ik eraan kan komen?
kunnen jullie mij, maar ws meer lezers vertellen hoe ik of waar ik deze sticker kan bestellen.
( ik werk als ambulant begeleider, van mensen in het autistisch spectrum, bij Voorzet)
Reactie Ziptone: bestellen kan hier: https://www.steffie.nl/persmap/folders/retour-afzender-sticker.html