Spoedlijn huisarts slecht bereikbaar, inspectie komt in actie

Spoedlijn huisarts slecht bereikbaar, inspectie komt in actie

by Ziptone
20 april 2023

Huisartsenketen Centric Health Zuid-Holland B.V. heeft de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de spoedlijn voor huisartsenzorg overdag niet in alle praktijken op orde. De zorgaanbieder heeft daarom een aanwijzing gekregen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Centric Health Zuid-Holland B.V. moet de spoedzorg ook overdag op korte termijn op orde hebben volgens de eisen die gelden in de wet- en regelgeving. Zo niet, dan volgt er een last onder dwangsom, aldus een bekendmaking van IGJ.

De bereikbaarheid van huisartspraktijken staat onder druk, onder meer door overbelasting als gevolg van een landelijk tekort aan huisartsen en een tekort aan ondersteunend personeel. Volgens Nieuwsuur  gaat de komende zes jaar 30 procent van de huisartsen met pensioen. Op dit moment heeft 60 procent van de huisartsenpraktijken heeft een patiëntenstop, bleek uit onderzoek door ABN Amro.

Centric Health Zuid-Holland B.V. is een voorbeeld van een zorgaanbieder die de afgelopen jaren in Nederland bestaande huisartsenpraktijken heeft overgenomen, vaak gesteund door investeerders. Het bedrijf zelf claimt op de eigen website onder meer praktijkeigenaren en medewerkers te ontzorgen rond niet patiëntgebonden taken: “Met goede administratieve, HR en ICT-systemen. Met ondersteuning bij de implementatie van e-health faciliteiten. CH biedt medewerkers ontwikkelmogelijkheden en zorgt voor back-up van zorgverleners bij onderbezetting. Zodat de medewerkers meer tijd overhouden om datgene te doen waar ze goed in zijn: patiëntenzorg.”

Onder Centric Health Zuid-Holland B.V. vallen acht vestigingen, zo geeft IGJ aan. Uit het inspectie-onderzoek bij één van de praktijken is gebleken dat het op meerdere momenten tijdens de praktijkuren, niet mogelijk was om telefonisch contact op te nemen met de praktijk. Dit gold ook voor spoedgevallen, waarbij de huisarts voor een snelle beoordeling binnen 15 minuten bij een patiënt moet zijn of de patiënt op korte termijn moet kunnen ontvangen voor een consult. Daarnaast heeft deze praktijk geen adequate overname geregeld voor spoedgevallen tijdens praktijkuren door een andere zorgverlener, bijvoorbeeld door aansluiting bij een huisartsengroep (Hagro). Voor de spoedzorg tijdens de avond- en weekenddiensten is dit wel geregeld. Verder heeft de inspectie in het onderzoek geconstateerd dat patiënten niet altijd juist werden geïnformeerd waar zij terecht kunnen met hun spoedklachten op de dagen dat de praktijk gesloten was.

Ook de zorgaanbieder Centric Health zelf geeft aan problemen te hebben met de continuïteit van de (spoed)huisartsenzorg in andere praktijken. De IGJ heeft nu bepaald dat Centric Health Zuid-Holland B.V. moet zorgen dat de continuïteit van de spoedeisende huisartsenzorg (bereikbaarheid en beschikbaarheid) tijdens de praktijkuren overdag tijdig en structureel geregeld is.

Het bedrijf moet het komende half jaar elke maand een voortgangsrapportage inleveren waaruit blijkt hoe de spoedzorg overdag wordt ingevuld voor alle locaties die vallen onder Centric Health Zuid-Holland B.V. Als Centric Health Zuid-Holland B.V. niet aan de eisen voor de spoedzorg voldoet of hierin geen inzicht geeft, dan kan een last onder dwangsom worden opgelegd, om naleving van de aanwijzing af te dwingen. (Ziptone/IGJ)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top