Software voor aanpassen accent krijgt tractie

Software voor aanpassen accent krijgt tractie

by Ziptone
20 juli 2022

De software waarmee accenten in menselijke stemmen realtime kunnen worden weggewerkt, krijgt voet aan de grond in de BPO-sector. Ongeveer een jaar geleden kreeg de Amerikaanse startup Sanas de eerste kapitaalinjectie van ruim vijf miljoen dollar, afgelopen maand kwam daar nog eens ruim 30 miljoen dollar bij.

Nu heeft zich ook een eerste grote klant gemeld: BPO-reus Alorica (meer dan 100.000 medewerkers in 16 landen) verwacht met de software ‘accent-gerelateerde frictie’ in gesprekken te kunnen vermijden. Het bedrijf ziet vooral kansen in India, de Filippijnen en Midden-Amerika, met als idee dat breder naar potentieel in de arbeidsmarkt kan worden gekeken. Volgens de oprichter van Sanas kunnen typische communicatieproblemen tussen specifieke groepen worden bestreden. Britten zouden het ingewikkeld vinden om Australiërs te verstaan en Australiërs communiceren weer lastig met Afrikanen. Ook zou software die stemmen meer standaardiseert, bijdragen aan het zelfvertrouwen van medewerkers.

Ook in de offshore BPO-sector is verloop een groot probleem, met percentages van 30 tot 60%. Dat zou voor een deel te maken hebben met negatieve reacties van klanten op zware accenten aan de telefoon. De volgende stap in de ontwikkeling van de software volgens Sanas is dat medewerkers straks zelf kunnen kiezen voor een mannelijke of vrouwelijke stem en dat ze de stemkeuze ook kunnen afstemmen op de stem van de klant en de regio waar deze vandaan komt. (Nearshore Americas)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top