UWV heeft eind vorige week een eerste inschatting gegeven over de omvang van de foutieve berekeningen rondom WIA-uitkeringen. Uit voorzorg heeft UWV de openingstijden afgelopen weekend verruimd en extra medewerkers ingezet. De berichtgeving van UWV leidde wel tot enkele honderden extra telefoontjes, maar door het opschalen van de bezetting zorgde dat niet voor bereikbaarheidsproblemen.
Over de periode jaren 2020-2024 heeft het UWV fouten gemaakt bij de dagloonberekening en de juiste toekenning van het soort WIA waar iemand recht op heeft. Dat werd duidelijk na een WOO-verzoek van het AD waarover de krant in september publiceerde. UWV heeft vervolgens afgelopen maanden onderzocht bij welke van de circa 200.000 lopende WIA-uitkeringen die sinds 2020 zijn vastgesteld mogelijk een fout is gemaakt. Een eerste inschatting van het UWV is dat het vermoedelijk om 25.000 tot 50.000 ‘dossiers’ gaat waarbij de uitkering te hoog of te laag is geweest. Soms gaat dat om enkele centen, soms om enkele honderden euro’s per maand, aldus een woordvoerder van UWV. Over de betrokken periode (2020-2024) gaat het in totaal om zo’n 200.000 lopende WIA-uitkeringen die door UWV zijn onderzocht.
Geen piekbelasting
Het grootste volume aan calls is al achter de rug, aldus Ginger van Kuijk, Hoofd Klant & Service regio Midden van UWV. Sinds de publicatie in het AD over de fouten bij de toekenning van WIA-uitkeringen – in september dit jaar – heeft de uitvoeringsinstelling ongeveer 10.500 extra telefoontjes verwerkt, zegt Van Kuijk. “Een groot deel daarvan kunnen we meteen beantwoorden. Omdat we afgelopen vrijdag ook weer in de media zijn verschenen, zijn we daarnaast afgelopen vrijdagavond tot 21.00 uur en in het weekend bereikbaar geweest.” Normaal gesproken is UWV dan niet telefonisch bereikbaar. Voor de avond en het weekend zijn drie tot maximaal zes mensen extra ingezet.
Volgens het UWV ligt de oorzaak van de problemen in de complexe handmatige berekeningen van de toekenning van de WIA en de uitvoeringsorganisatie heeft daar volgens eigen zeggen te weinig oog gehad voor de gevolgen van de fouten.. Er zou geen sprake zijn van een softwareprobleem of systeemfout, meldde UWV eerder aan Computable. De rekenfouten zijn niet alleen geconstateerd in de WIA, maar ook in de WW, de ZW en de Wajong.
De volledige hersteloperatie gaat naar verwachting minimaal anderhalf jaar in beslag nemen. In het eerste kwartaal van 2025 wordt duidelijk bij wie in ieder geval geen fouten in de WIA-uitkering zijn gemaakt. UWV gaat mensen dan daarover informeren. Daarna wordt duidelijk welke mensen te veel of te weinig hebben ontvangen. Wanneer blijkt dat iemand te weinig WIA-uitkering heeft ontvangen, corrigeert UWV dit naar het bedrag waar iemand recht op heeft en wordt er een nabetaling gedaan. Heeft iemand daarentegen te veel uitkering gekregen, dan volgt een correctie voor de toekomst. Om de gevolgen van een verlaging van de uitkering voor de betrokkene zo beperkt mogelijk te houden, is het uitgangspunt dat iemand die te veel heeft ontvangen dit niet terug hoeft te betalen. (Ziptone, UWV)