Robocalls met ‘vishing’ nemen een vlucht in de VS

Robocalls met ‘vishing’ nemen een vlucht in de VS

by Ziptone
21 mei 2021

In de VS is het aantal zogenaamde robocalls uit naam van Amazon opgelopen tot circa 150 miljoen per maand. Verschillende media brengen berichten over een toename van het aantal robocalls, ook in relatie tot COVID19. Robocalls zijn telefoontjes met vooraf opgenomen mededelingen, vaak gevolgd door een IVR-menu. Wanneer consumenten zo’n telefoontje afluisteren en eventueel een keuze maken, lopen ze steeds vaker onvermoed tegen criminelen aan die betaalgegevens proberen te ontfutselen. Robocalls zijn in bepaalde gevallen toegestaan in de VS, denk aan vluchtinformatie, berichten van politieke partijen of herinneringsberichten van zorgverleners.

In de VS worden robocalls op grote schaal ingezet richting klanten van Amazon met mededelingen over ‘verdachte boekingen op creditcards’, meestal met aanzienlijke bedragen. Dit is een vorm van voice phishing of ‘vishing’.

robocallsAmerikanen kunnen hun nummer aanmelden bij do not call me-lijsten, maar ook apps aanschaffen waarmee robocalls worden geblokkeerd. Ook Amazon levert oplossingen, zoals apparaatjes voor vaste lijnen.

 

Robocall-blocker YouMail geeft de volgende voorbeelden van opgenomen berichten die worden afgespeeld bij een robocall:

“On your account which is billed on your card attached to your Amazon account. The amount charged is $1499. We noticed some suspicious activity on your account. So we have put on hold to this transaction. Please press one now and to report please press two. Thank you.”

“We strongly recommend please do not access your account on your device for security reasons until your account will not get fixed. For more support speak to our Amazon support team. Press one.”

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top